• 26 تیر 1403

دکتر دلاوری: همکاری‌های بین بخشی در بحث کرونا عالی است؛ همه احساس می‌کنند مسئول هستند

بازدید معاون بهداشت دانشگاه از مرکز بهداشت جنوب تهران

دکتر دلاوری: همکاری‌های بین بخشی در بحث کرونا عالی است؛ همه احساس می‌کنند مسئول هستند

بازدید معاون بهداشت دانشگاه از مرکز بهداشت جنوب تهران

معاون بهداشت دانشگاه در حاشیه بازدید از مرکز بهداشت جنوب تهران گفت: سازمان‌دهی بین بخشی به وجود آمده در بخش بهداشت و درمان برای مقابله با ویروس کرونا به‌نوعی مانوری برای همکاری در بلایای احتمالی دیگر است.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان بازدید روز دوشنبه 18 فروردین 99 از ستاد مرکز بهداشت جنوب تهران با اشاره به رسیدن دانشگاه به غربالگری کووید 19 بیش از 75 درصد مردم تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سامانه سیب گفت: غربالگری کل مردم کشور از اواسط اسفند در دستور کار ستاد مبارزه با کرونا قرار گرفت و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأخیر شروع کردند و خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران توانست در حال حاضر بیش از  75 درصد مردم را غربالگری کند که نشان‌دهنده این است که خیلی خوب عمل کردند. این عدد در 12 روز به‌دست‌آمده و با حدود یک‌میلیون و 900 هزار نفر در تهران تماس گرفته و اطلاعاتشان ثبت‌شده است و افرادی که دچار مشکل بودند پیگیری شدند و یا اینکه به آنان اطلاع‌رسانی شده که در زمان بروز مشکل چه اقدامی را انجام دهند. این هم از طریق تلفن و هم از طریق سایت salamat.gov.ir و هم از طریق سامانه 4030 انجام شده است.
وی با قدردانی از مشارکت واحدهای درون دانشگاه و سازمان‌های بیرونی گفت: به‌جز همکاران خودم در مرکز بهداشت جنوب تهران، شبکه ری و شبکه اسلامشهر که جا دارد در همین‌جا مجدد از آن‌ها تشکر کنم ولی همکاری سایر همکارانم در دانشگاه به‌ویژه معاونت فرهنگی هم جای قدردانی دارد. امروز به من پیام دادند که برخی از دانشکده‌ها در این زمینه کمک می‌کنند که برای هماهنگی لازم ارجاع شدند.
معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه جلسات خوبی با شهرداری‌های 5 منطقه تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب تهران انجام‌شده گفت: شهرداران عزیز منطقه کمک کردند و بسیج جامعه پزشکی و بسیج و همچنین سپاه بسیار کمک‌کننده بودند و در برخی موارد آموزش‌وپرورش به کمک ما آمد. این سازمان‌دهی جدید به وجود آمده برای مقابله با ویروس کرونا در بحث بهداشت و درمان کل کشور به‌نوعی مانوری بود که ما برای خدایی نکرده بلایای دیگر هم همکاری‌های لازم را داشته باشیم. همکاری‌های بین بخشی در بحث کرونا عالی بودند و همه احساس می‌کنند مسئول هستند و همه احساس می‌کنند که باید کار مثبتی در این زمینه انجام بدهند که جای تقدیر و تشکر دارد.
دکتر دلاوری افزود: از حمایت‌های هیئت‌رئیسه دانشگاه، معاونان و شخص آقای دکتر کریمی در این زمینه تشکر می‌کنم شاید بارها روزانه با رئیس دانشگاه به‌صورت تلفنی صحبت و به‌صورت حضوری ملاقات می‌کنیم و ایشان سفارش‌ها و راهنمایی‌هایی لازم را می‌کنند و حمایت‌های خاص را از حوزه بهداشت دارند تا در این بحث به‌خوبی پیش برویم که الحمدالله خوب هم پیش رفتیم.
وی گفت: اگر نگاه کنید در استان تهران نسبت به دو دانشگاه دیگر جلوتر هستیم البته من امیدوارم بقیه دوستان هم برسند چون یک مسئله ملی است و اصلاً دیوار دانشگاهی وجود ندارد.
دکتر دلاوری با اشاره به عملکرد موفق مراکز 16 ساعته گفت: به‌جز بحث غربالگری، مراکز 16 ساعته را راه‌اندازی کردیم که خوشبختانه خیلی خوب خدمات ارائه می‌دهد و قرار است خدمات جدیدی را هم به این مراکز اضافه کنیم. خدمات جدیدی هم مهیا شده برای اینکه خدماتی مثل گرفتن نمونه برای PCR و در آینده نزدیک بتوانیم از رپید تست استفاده کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه همچنین با قدردانی از اقدامات انجام شده در بحث کرونا گفت: در زمینه بهداشت محیط تقریباً از قبل از شروع کرونا، مراکزی در سطح دانشگاه تهران بود که باید به‌طور ویژه به آن می‌پرداختیم و همکاران فعالانه آمدند. به‌صورت ویژه هم از همکاران واحد بیماری‌ها تشکر می‌کنم، حوزه آزمایشگاه و تقریباً همه حوزه‌ها حتی آنهایی که مرتبط با اپیدمی کرونا نبودند آمده‌اند و کنار دست همکارانشان قرارگرفته‌اند و در حال کمک هستند.
دکتر دلاوری با بیان اینکه آمارها و ارقام نشان می‌دهد که مراکز 16 ساعته بار بیمارستان‌ها را کاهش داده است افزود: ما در این مراکز به‌طور متوسط از 70 بیمار تا 100 بیمار را ویزیت می‌کنیم؛ در دانشگاه 13 مرکز داریم اما اگر نیاز باشد می‌توانیم تا 25 مرکز افزایش دهیم. حدود 12 مرکز دیگر را هم در فهرست گذاشته‌ایم.
وی با اشاره به تفاوت غربالگری در تهران و سایر شهرها گفت: در تهران نظام شبکه به‌صورت کامل برقرار نیست تعداد شهرهای استان‌های دیگر زیاد است و جمعیت محدودتری نسبت به تهران در هر شهرستان وجود دارد. در همین مرکز بهداشت جنوب تهران نزدیک به یک و نیم میلیون جمعیت تحت پوشش هستند درحالی‌که استان‌هایی هستند جمعیت کل آنها به یک‌میلیون نفر نمی‌رسد.
دکتر دلاوری اضافه کرد: از قبل هم همین بوده که جمعیت رجیستری شده در تهران کمتر از جاهای دیگر بوده است. وقتی تعداد شهرستان‌های کوچک و تعداد روستاها بیشتر باشد به دلیل اینکه در روستا نظام شبکه، نظام جاافتاده چند دهه‌ای وجود دارد و افراد شناسایی شدند و درصد بالایی از جمعیت در آنجا وجود دارند که به‌راحتی قابل‌پیگیری هستند درحالی‌که در جنوب تهران 4 خانه بهداشت داریم که 9 روستا را پوشش می‌دهند که این با استانی که با همین جمعیت مثلاً نزدیک به 1500 بهورز دارد متفاوت است. کار سختی بود اما همکارانم واقعاً زحمت کشیدند و رساندن عدد 75 درصد غربالگری در این مدت در استان بزرگ تهران و دانشگاه بزرگی مثل دانشگاه علوم پزشکی تهران کار ساده‌ای نیست.
توضیح اینکه دکتر دلاوری پیش از دو شبکه بهداشت و درمان ری و اسلامشهر هم بازدید و ضمن تبریک نوروز به همکاران از تلاش آنها در غربالگری کرونا قدردانی کرده بود.

مدیر سیستم
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *