• 27 تیر 1403

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی سالمندان

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی سالمندان

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی سالمندان دکتر علیرضا اولیائی منش ,

دکتر اولیائی منش: سالمندان ذخایر با ارزشی هستند که باید اقدامات لازم برای برخورداری بهینه از خردمندی و کاردانی آنان در خانواده و جامعه به عمل آید. سلامت معنوی سالمندان و انس با خداوند‌ ، قرآن و اهل بیت می‌تواند موجب سلامتی روانی و جسمی سالمندان شود و کمک مناسبی برای دوران تنهایی ایشان باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، در آستانه فرا رسیدن روز جهانی سالمندان دکتر اولیایی منش معاون بهداشت پیام تبریکی بدین مناسبت ارسال کرد که به شرح ذیل است:

همه ساله ما روز یکم اکتبر مصادف با 9 مهرماه روز جهانی سالمندان را گرامی می داریم. شعار امسال روز جهانی سالمندان " تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان " است.

تعداد سالمندان در سال‌ ۱۳۴۰، به حدود ۳/۲ میلیون (حدود ۱۰ درصد از کل جمعیت) و درسال ۱۴۰۰، حدود ۴/۴ بوده و تا سال ۱۴۵۰ به ۵/۱۷ میلیون افزایش خواهد یافت که نسبتی حدود ۱۵ درصد از کل جمعیت ایران در سال ۱۴۵۰ است .در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که نسبت به ۴۰ سال قبل ۲ برابر شده است؛ این درحالی است که ۲ برابر شدن جمعیت سالمندی بعدی، یعنی از ۱۰ به ۲۰ درصد فقط ۲۰ سال طول خواهد کشید.

افزایش جمعیت بالای ۶۰ سال به این معنی است که باید برای رفع پیری جمعیت کشور چاره‌ای اندیشه شود چرا که سالمندی جمعیت، نگرانی جهانی است و ما هم در کشور با این مشکل مواجهیم و باید تدابیری برای رفع آن اندیشیده شود. افزایش جمعیت سالمندان و کاهش نیروی جوان به یک مشکل جدی برای کشورهای توسعه یافته و بعضی کشورهای در حال توسعه تبدیل شده و این معضل برای آینده کشور ما که با سرعت بالاتری به سمت پیری جمعیت می‌ رود، بیشتر نگران کننده است.

مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های جدید جمعیتی، با اشراف کامل بر اهمیت موضوع تأکید بر برنامه ریزی برای پیشگیری از روند رو به رشد سالمندی و زمینه سازی سالمندی سالم داشتند.

سالمندان را باید نعمتی از نعمات بی شمار پروردگار محسوب کرد. سالمندان ذخایر با ارزشی هستند که باید اقدامات لازم برای برخورداری بهینه از خردمندی وکاردانی آنان در خانواده وجامعه به عمل آید. سلامت معنوی سالمندان و انس با خداوند‌ ، قرآن و اهل بیت می‌تواند موجب سلامتی روانی و جسمی سالمندان شود و کمک مناسبی برای دوران تنهایی ایشان باشد.

 در تمامی مراکز و پایگاه‌های تحت پوشش خدمات مختلفی به صورت رایگان به سالمندان ارائه می شود. خدماتی شامل: بررسی اختلالت قلبی عروقی( قند خون، جربی وفشارخون)، بررسی اختلالات تغذیه ای، افسردگی، سقوط و عدم تعادل، بررسی از نظر سرطان پستان و روده باریک و... انجام می‌شود.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *