• 27 تیر 1403

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی قلب

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی قلب

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی قلب  دکتر علیرضا اولیایی منش ,

دکتر اولیائی منش: از برنامه‌های سال جاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش جمعیت تحت پوشش در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی، غربالگری فشارخون بالا و بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به پرفشاری خون از هفتم مهرماه (روز جهانی قلب) تا 22 آبان ماه (روز جهانی دیابت) است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت ،متن پیام دکتر علیرضا اولیائی منش معاون بهداشت به مناسبت روز جهانی قلب به شرح ذیل است: بیماری‌های قلبی عروقی اولین علت مرگ و میر در دنیا و در کشور است. سالانه تقریبا 5/20 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کنند که 31 درصد کل مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تشکیل می دهد. اکثریت این مرگ‌ها ناشی از بیماری عروقی قلب است که به شکل حملات قلبی و سکته‌های مغزی بروز می کنند. عوامل خطر اصلی بیماریهای قلبی عروقی و سکته‌های مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا، کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی تظاهر می کنند.

    آگاهی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی و اصلاح شیوه زندگی نقش مهمی در کاهش مرگ‌های ناشی از بیماریهای قلبی عروقی دارد. برگزاری روز جهانی قلب هر سال در 29 سپتامبر (هفتم مهرماه سال جاری) با هدف پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی انجام می‌شود. آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنها، برگزاری بسیج‌های اطلاع رسانی، توانمند‌سازی کارکنان بهداشتی و درمانی و توصیه‌‌های اصلاح شیوه زندگی از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی است.

   مراسم روز جهانی قلب در سراسر دنیا با یک موضوع مرتبط با سلامت قلب برگزار می شود و در طول سال فعالیت‌های مختلف مرتبط با سلامت قلب بر اساس این پیام سازماندهی می‌شود. روز جهانی قلب امسال با پیام اصلی  "Know Heart Use Heart"   یا " با شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، از قلب خود بهتر مراقبت کنید" و پیام ملی "شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالمتر" نام‌گزاری شده است. از برنامه‌های سال جاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش جمعیت تحت پوشش در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی، غربالگری فشارخون بالا و بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به پرفشاری خون از هفتم مهرماه (روز جهانی قلب) تا 22 آبان ماه (روز جهانی دیابت) است.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *