• 26 تیر 1403

گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت در پیامی روز جهانی تالاسمی را گرامی داشت

گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت در پیامی روز جهانی تالاسمی را گرامی داشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت) را به‌منظور فراهم آوردن فرصت برای بیماران تالاسمی برای یک زندگی عادی کنار افراد سالم، روز جهانی تالاسمی نام گزاری کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام به شرح ذیل است: تالاسمی شایع‌ترین بیماری ژنتیک در ایران است، بتا تالاسمی ماژور یک اختلال خونی ژنتیکی و از بیماری‌های طاقت‌فرسا برای بیمار و خانواده است که با عوارض زیاد همراه بوده و می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیر اقتصادی و اجتماعی را برای فرد، خانواده و جامعه ببار آورد. به‌عنوان‌مثال، هزینه درمان هر بیمار تالاسمی ماژور در سال بالغ‌بر 35 تا 40 میلیون تومان گزارش‌شده است.
 خوشبختانه با انجام برخی آزمایشانت اولیه غربالگری در زوجین در زمان ازدواج و با توجه به پیشرفت علم ژنتیک و شناسایی به هنگام زوجین ناقل و انجام به‌موقع آزمایشانت تشخیص قبل از تولد، می‌توان آنان را در مسیر درست فرزند آوری تا تولد فرزند سالم هدایت و از بروز موارد تالاسمی ماژور پیشگیری نمود.
 به‌منظور فراهم آوردن فرصت برای بیماران تالاسمی برای یک زندگی عادی کنار افراد سالم،. سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت) هرسال را روز جهانی تالاسمی نامیده است. در کشور ما برنامه کشوری پیشگیری از بروز بتا تالاسمی ماژور از سال 1376 به‌صورت پایلوت آغاز و گسترش یافت.
 به‌منظور تحقق اهداف برنامه، استراتژی‌های برنامه بر پایه‌ی محورهای اصلی:.1 آزمایش‌های غربالگری 2. آزمایش تشخیص ژنتیک 3. مشاوره‌ی ژنتیک 4. مراقبت ژنتیک 5. تحقیق، استوار است و باهمت پزشکان و کارشناسان از بخش‌های مختلف کلینیک و پاراکلینیک در حال انجام است.
 در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ماحصل ارزشمند تلاش این عزیزان در سطوح مختلف محیطی تا ستادی و بخصوص نیروهای کارشناس و پزشکان دوره‌دیده مشاوره ژنتیک بروز صفر موارد تالاسمی ماژور طی 10 سال اخیر بوده است. امیدواریم با صیانت از این دستاورد ارزشمند و ارتقاء کمی و کیفی برنامه در حیطه‌های علمی، اجرایی و حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی مدیران و سیاستگزاران بتوانیم چشم‌اندازی درخور زوجین نیازمند به مراقبت در بیماری‌های ژنتیک، نظیر تالاسمی ماژور به آنان هدیه دهیم.

گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *