• تاریخ انتشار : 1404/03/17 - 10:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 96
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری جلسه برنامه‌ریزی برای اجرای آموزش کمک‌های اولیه سلامت روان با رویکرد مشارکتی در مدارس تهران

مرتضوی مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، معاونت بهداشت با اشاره به اهمیت اجرای آموزش کمک‌های اولیه سلامت روان با رویکرد مشارکتی در مدارس تهران اظهار داشت: تمرکز ما بر استفاده از ظرفیت مدارس و جلب مشارکت فعال کلیه ذینفعان در فرآیند طراحی برنامه آموزشی است. باید صدای معلمان، والدین و حتی خود دانش‌آموزان در این برنامه شنیده شود.

برگزاری جلسه برنامه‌ریزی برای اجرای آموزش کمک‌های اولیه سلامت روان با رویکرد مشارکتی در مدارس تهران زهرا مرتضوی,

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه آموزشی کمک‌های اولیه سلامت روان برای پیشگیری از خودکشی با رویکرد مشارکتی (Co-Design)، با حضور جمعی از متخصصان و نمایندگان حوزه بهداشت و پژوهش در محل معاونت بهداشت برگزار شد.

در این نشست، زهرا مرتضوی مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، سمیرا سلیمانیان کارشناس سلامت روان، و نیز دکتر آزاده سیاری‌فرد و دکتر فاطمه هدایتی از مرکز تحقیقات پژوهش‌های سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور داشتند.

هدف: توانمندسازی مدارس در زمینه مداخلات روانی اولیه

هدف اصلی این جلسه، طراحی و تدوین برنامه‌ای آموزشی برای توانمندسازی معلمان، معاونان، اولیای دانش‌آموزان و روانشناسان دبیرستان‌های منتخب مناطق ۱۰ و ۱۷ شهر تهران در مواجهه با نشانه‌های اولیه بحران‌های روانی و رفتارهای پرخطر از جمله اقدام به خودکشی بود.

زهرا مرتضوی با اشاره به اهمیت این رویکرد اظهار داشت: تمرکز ما بر استفاده از ظرفیت مدارس و جلب مشارکت فعال کلیه ذینفعان در فرآیند طراحی برنامه آموزشی است. باید صدای معلمان، والدین و حتی خود دانش‌آموزان در این برنامه شنیده شود.

تشکیل کمیته علمی با ترکیب تخصصی

در جریان جلسه، به تشکیل کمیته علمی متشکل از متخصصان حوزه‌های مشاوره، روان‌شناسی، روان‌پزشکی، پزشکی اجتماعی و مدیریت سلامت برای تدوین محتوای علمی و کاربردی اشاره شد. همچنین مقرر شد از دیدگاه‌های کارشناسان بالینی، آموزشی و اجتماعی در فرآیند طراحی بهره‌گیری شود.

شناسایی ذینفعان و تحلیل نیاز مدارس پایتخت

یکی از محورهای کلیدی این جلسه، شناسایی دقیق ذینفعان از جمله مدیران مدارس، معلمان، مشاوران، والدین و دانش‌آموزان بود. شرکت‌کنندگان با تأکید بر نقش کلیدی هر گروه در موفقیت اجرای برنامه، نیازهای خاص مدارس مناطق شهری تهران را مورد بررسی قرار دادند.

پیشنهاد برگزاری مصاحبه‌ها و نشست‌های تعاملی

در بخش بعدی، پیشنهادهایی درباره برگزاری جلسات مصاحبه‌ فردی و نشست‌های گروهی متمرکز با ذینفعان در قالب دو جلسه ۳ ساعته مطرح شد تا به درک دقیق‌تری از نیازها و ملاحظات فرهنگی-اجتماعی مناطق هدف دست یابند.

دکتر آزاده سیاری‌فرد در این زمینه گفت: ما به دنبال یک محتوای آموزشی هستیم که صرفاً انتقال اطلاعات نباشد، بلکه بتواند مهارت‌های عملی و ذهنی لازم را در افراد ایجاد کند؛ از شناسایی نشانه‌ها تا اقدام به موقع در مواقع بحرانی.

طراحی محتوای آموزشی مشارکتی و عملیاتی

یکی دیگر از محورهای این نشست، بررسی نمونه‌های پیشنهادی مواد آموزشی و تمرین‌های عملی برای استفاده در مدارس بود. محتوای اولیه با همکاری مشترک معاونت بهداشت و مرکز تحقیقات سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه تهیه خواهد شد و به گونه‌ای طراحی می‌شود که برای گروه‌های مختلف قابل فهم و کاربردی باشد.

جمع‌بندی و گام‌های بعدی

در پایان جلسه، جمع‌بندی نهایی درباره ساختار برنامه، تعیین چارچوب اجرایی و اولویت‌بندی مراحل آتی صورت گرفت. قرار است نتایج حاصل از جلسات آینده با ذینفعان، به عنوان مبنای نهایی تدوین برنامه آموزشی در فاز دوم پروژه مورد استفاده قرار گیرد.

این برنامه که در قالب یک پروژه ملی با رویکرد پیشگیرانه و مشارکتی اجرا خواهد شد، می‌تواند الگویی موفق برای ارتقاء سلامت روان در محیط‌های آموزشی کشور محسوب شود.

  • کد خبر : 299143
اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

اسماعیل استاجی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه