• 26 تیر 1403

برگزاری اولین جلسه گروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشت

برگزاری اولین جلسه گروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشت

برگزاری اولین جلسه گروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشت دکتر نرجس توکلی کیا ,

به همت گروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشت اولین جلسه کارشناسان مسئول واحد مذکور به همراه یکی از کارشناسان واحد مربوطه شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های ری، اسلامشهر و مرکز بهداشت جنوب تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت 1402 اولین جلسه گروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشت با کارشناسان مسئول واحد جمعیت و سلامت خانواده به همراه یکی از کارشناسان واحد مربوطه شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های ری، اسلامشهر و مرکز بهداشت جنوب تهران بر اساس برنامه زمانبندی اعلامی به‌منظور بیان انتظارات و چالش‌های برنامه‌های مختلف به واحد برگزار شد.
در این جلسه دکتر نرجس توکلی کیا مدیر گروه جمعیت و سلامت خانواده معاونت بهداشت، ضمن تبریک روز جهانی ماما، از تمامی کارکنان عرصه سلامت قدردانی کرد و به لزوم اولویت‌بندی امور محوله به هر کارشناس در خصوص انجام به موقع کارها، جمع آوری مستندات و ارائه گزارش مکتوب به معاونت بهداشت اشاره و تاکید کرد پایش و ارزشیابی صحیح از همه پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت و انجام پیگیری‌های لازم در ارائه بهتر خدمات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در ادامه هر یک از کارشناسان به بیان انتظارات و چالش‌های برنامه خود و پاسخگویی به سوالات حاضرین در جلسه پرداختند.
 در ادامه فاطمه شریفی کارشناس برنامه سلامت کودکان گفت: پوشش استمرار خدمت برنامه کودکان در حد مطلوب نبوده و انتظار می‌رود برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه انجام شود. همچنین نکاتی در خصوص انجام اقدامات لازم درخصوص ارائه خدمات به کودکان آسیب پذیر ارسالی از سازمان بهزیستی، اهمیت پیگیری MCMC و ثبت صحیح اطلاعات و انجام پیگیری کودکان دچار اختلالات تکاملی بیان کرد.
 در ادامه این جلسه محبوبه محمد حسینی کارشناس برنامه سلامت نوزادان به افزایش پوشش مراقبت‌های دوران نوزادی با شیب ملایم اشاره کرد و افزود حداقل 50 درصد کارکنان از ابتدای سال1398 تا پایان سال جاری باید درخصوص برنامه اپیک آموزش لازم را دریافت و تاکید کرد پیگیری نوزادان از نظر رتینوپاتی در خصوص مراجعه به پزشک تا 4 هفته پس از تولد باید انجام شود.
لیلی مرادپور کارشناس برنامه میانسالان ضمن اشاره به شاخص‌های برنامه میانسالان و ارائه آمار مقایسه‌ای سال‌های 1398 تا1401 تاکید کرد اقدامات لازم در این خصوص و افزایش ارائه خدمات مامایی انجام شود.
شهره غدیری کارشناس برنامه سلامت سالمندان گفت: براساس برنامه اعلامی افزایش کمی و کیفی مراقبت کامل سالمندان به میزان حداقل 10 درصد نسبت به سال گذشته مورد انتظار است اما در خانه‌های بهداشت انجام مراقبت‌های کامل سالمندان برای 100 درصد سالمندان انتظار می‌رود. وی همچنین به لزوم انجام شناسایی سالمندان بسیار پرخطر و تکمیل فرم ارزیابی وضعیت ایشان همچنین ستاره دار کردن آنها اشاره کرد.
بهناز یعقوبی کارشناس جوانی جمعیت پس از ارائه گزارش در خصوص شاخص‌های کارنامه ملی به لزوم انجام مشاوره فرزندآوری در خصوص همه زنان واجد شرایط اشاره کرد و افزود کمیته‌ها و جلسات مربوط به حوزه جوانی جمعیت به طور مرتب انجام و گزارش آن در قالب فرم شماره 4 بصورت ماهانه به این معاونت ارسال شود. وی همچنین در خصوص فعالیت‌های انجام شده برای بزرگداشت هفته ملی جمعیت و «جشنواره ایران جوان و سالم» مطالبی بیان کرد.
آذر جهانبانی کارشناس جوانی جمعیت گفت:  باید تدابیر لازم درخصوص افزایش تعداد زوجین آموزش دیده 6 ساعته کلاس‌های هنگام ازدواج  در اسرع وقت اندیشیده شود. همچنین در خصوص اهمیت آموزش مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تمامی کارکنان به ویژه پزشکان سخن گفت.
دکتر زینب محقق: ضمن اعلام برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی ماما به شاخص‌های مربوط به مادران و مراقبت‌های دوران بارداری اشاره کرد و گفت: خدمت پیش از بارداری در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن به چندین برابر افزایش یافته است همچنین به فواید استفاده از تمام ظرفیت سازمان‌های برون بخشی و ماماهای غیر دانشگاهی اشاره کرد.
رقیه کمرلویی کارشناس برنامه مرگ کودکان 1تا59 ماهه نکاتی در خصوص اجرای صحیح نظام مراقبت مرگ کودکان و اهمیت گزارش گیری درب منزل بیان کرد.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *