• 28 تیر 1403

برگزاری جلسه ارتقای نظام سلامت کلانشهر تهران در معاونت بهداشت

برگزاری جلسه ارتقای نظام سلامت کلانشهر تهران در معاونت بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت
برگزاری جلسه ارتقای نظام سلامت کلانشهر تهران در معاونت بهداشت

جلسه کارشناسی ارتقای نظام سلامت کلانشهر تهران با حضور مدیرگروه تحقیقاتی حکمرانی و سلامت، معاون فنی و معاون اجرایی، مشاور معاون بهداشت در امور راهبردی سلامت و مدیران گروه های تخصصی در معاونت بهداشت برگزار شد

گالری عکس مرتبط

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، روز سه‌شنبه 30 دی 1399 جلسه ارتقای نظام سلامت کلانشهر تهران با حضور دکتر بهزاد دماری مدیر گروه تحقیقاتی حکمرانی و سلامت، دکتر سعید تأملی معاون فنی ، دکتر محمدرضا قیوم زاده معاون اجرایی، دکتر عباس وثوق مقدم مشاور معاون بهداشت در امور راهبردی سلامت و مدیران گروه های تخصصی در محل سالن غدیر معاونت بهداشت برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکتر وثوق درباره ضرورت توجه به ارتقای نظام سلامت کلانشهر تهران باتوجه به شرایطی که دوره همه گیری بیماری کرونا و عواقب آن در سالهای آتی و فرصت‌های موجود در شهرداری تهران و مطالعات و تجربیات ده‌ساله گذشته گفت:
در راستای بند 8 سیاست‌های کلی سلامت که بر یکپارچگی خدمات و مراقبت‌های سلامت در قالب شبکه‌های بهداشتی و درمانی و نظام ارجاع تاکید دارد، دکتر علیرضا زالی، رئیس محترم ستاد فرماندهی مدیریت عملیات کرونای کلانشهر تهران طی نامه‌ای به شورای شهر تهران (شماره 10714/100 مورخ 13/10/1399)، پیشنهاد داده‌اند که با کمک معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران، ظرفیت‌های شهرداری تهران در ارایه و مدیریت خدمات سلامت همچون خانه‌های سلامت در تعامل نظام‌مند با پایگاه‌های سلامت باشند، شرکت شهر سالم در تدارک خدمات از طریق پایگاه‌های سلامت به‌ویژه در مناطق حاشیه و غیر برخوردار شهر وارد شود و الگوی سامان(سلامت روانی و مراقبت های اجتماعی ایران) که در مناطق 17 و 10 شهرداری اجرایی شده است به سایر مناطق شهرداری تهران توسعه یابد.
سپس دکتر دماری درباره ارتقای نظام سلامت استان تهران توضیحاتی ارایه کرد: ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سلامت و مهمترین تعیین گرهای آن و سهم آن‌ها در تامین و تحدید سلامت مورد توجه باشد و در ارتقای سلامت شهر تهران بهتر است که از رویکرد ارتقای نظام سلامت استان تهران با همکاری هر سه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بهره برده شود و در این راستا معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشگام باشد.
تحقیقات و تجربیاتی در طول 15 سال گذشته در راستای شناسایی وضعیت سلامت در کشور و استان تهران در گروه آموزشی-تحقیقاتی حکمرانی و سلامت در حیطه‌های سنجش وضعیت موجود، الگوسازی، برنامه‌ریزی و اجرای پایلوت با روش اقدام پژوهشی، ارزشیابی و توسعه الگوهای طراحی‌شده انجام شده است که در ارتقای سلامت استان تهران می تواند کمک کند. الگوی همت(همکاری بین بخشی و مشارکت مردم) و نظام نامه مدیریت همه جانبه سلامت استان که از سال 1387 در استان قزوین شروع شد و از سال 1393 در کل کشور در حال استقرار است از مهمترین دارایی های نظام سلامت است که می توان باتقویت ساختار و برنامه های آن در استان تهران بهره کافی در بهبود وضعیت سلامت کلانشهر تهران برد. یادآوری می شود که طرح تحول بهداشت با توجه به الگوسازی انجام‌شده در مرکز بهداشتی و درمانی محمدیه در قزوین شکل گرفت تا نواقص ارایه خدمات برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر و سلامت روان برطرف شود. اضافه شدن کارشناس سلامت روان، کارشناس مددکاری اجتماعی و کارشناس تغذیه به همین منظور بود تا در کنار سایر اعضای تیم سلامت، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و اختلالات سلامت روان در کنار هم پیشگیری و کنترل شوند. در حال حاضر در مراکز خدمات جامع سلامت همان الگوی محمدیه اجرا می‌شود فقط 1-مددکار اجتماعی حذف‌شده است 2-جزییات وظایف کارشناس مراقب سلامت (کارت سبک زندگی، آموزش بسته های سبک زندگی) حذف‌شده است. متاسفانه در الگوی اجرا شده در طرح تحول بهداشت کارشناس مبارزه با بیماری ها هم از مراکز بهداشتی درمانی حذف شد و عواقب این تصمیم را در همه گیری کرونا داریم مشاهده می کنیم.
الگوی سراج (سلامت روانی و اجتماعی) با 3 بسته پایه، تخصصی و اقدام جامعه باتوجه به تجربه مراکز خدمات سلامت روان جامعه نگر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، طراحی و راه‌اندازی شد که الان توسعه‌یافته است و حدود 5 درصد جمعیت کشور تحت پوشش این الگو است.
باید توجه کنیم که سلامت شهر سه راس مهم دارد: مردم، شهر و مدیریت شهری که در هر راس، سازمان جهانی بهداشت مداخلاتی را پیشنهاد کرده است.
همچنین دکتر دماری در خصوص مدیریت سلامت استان تهران، به مواردی که نداریم و یا ناقص داریم اشاره کرد:
1.    تصویر وضعیت سلامت استان تهران در همه ابعاد
2.    برنامه جامع سلامت استان تهران
3.    توانمندی سه بخش حاکمیتی، خصوصی و غیر دولتی برای اقدام
4.    نظام مدیریت سلامت استان
5.    امید و صبر
6.    اراده سیاسی
 در پایان مدیران و کارشناسان ستادی معاونت بهداشت تجربیات و نظرات کارشناسی خود را در حیطه های همکاری بین بخشی، مشارکت مردم و هماهنگی درون بخشی سلامت ارایه دادند.

 

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *