• 26 تیر 1403

برگزاری وبینار آموزشی اقدامات پیشگیری از سقط جنین در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری وبینار آموزشی اقدامات پیشگیری از سقط جنین در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری وبینار آموزشی اقدامات پیشگیری از سقط جنین در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

وبینار آموزشی « اقدامات پیشگیری از سقط جنین در واحدهای تحت پوشش و آشنایی با خدمات پیشگیری از سقط جنین مرکز مردمی نفس» برای تمامی کارکنان شاغل در معاونت بهداشت و مراکز تابعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به همت گروه سلامت خانواده و  جمعیت معاونت بهداشت، روز یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 وبینار آموزشی « اقدامات پیشگیری از سقط جنین در واحدهای تحت پوشش و آشنایی با خدمات پیشگیری از سقط جنین مرکز مردمی نفس» برای تمامی کارکنان ستادی شاغل در معاونت بهداشت و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر، ری و مرکز بهداشت جنوب تهران، در سالن مدافعان سلامت معاونت برگزار شد.
در ابتدا جلسه دکتر نرجس توکلی کیا سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت، ضمن خیر مقدم و تشکر از اساتید و کارکنان شرکت کننده در این وبینار اهمیت مساله پیشگیری از سقط جنین در افزایش رشد جمعیت را بیان کرد و خواستار همکاری بیشتر با مرکز مردمی نفس و برگزاری جلسات مستمر در خصوص ارائه دهندگان خدمت شد.
آذر جهانبانی کارشناس جوانی جمعیت اهداف برگزاری جلسه آموزشی بر اساس مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را بیان کرد و افزود با توجه به شرایط فعلی جمعیتی کشور و چشم انداز آینده، جلوگیری از سقط جنین نقش مهمی در جوانی جمعیت کشورخواهد داشت. وی در ادامه با اشاره به ماده های 55 تا 61  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اهمیت قانونی پیشگیری از سقط جنین را بیان کرد.
سپس دکتر فرحناز رجایی کارشناس مسئول پیشگیری، درمان وکاهش آسیب اعتیاد معاونت بهداشت گفت: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت و همزمان با انجام مراقبت‌های دوران بارداری توسط مراقبین سلامت، خدمات سلامت روان به دو شیوه کلاس‌های آموزشی گروهی برای همه مادران باردار زیر 20 هفته براساس محتوای تایید شده ارسالی با موضوعات مهارت حل مساله و مدیریت استرس توسط روانشناسان آموزش دیده و مشاوره با مادران باردار در صورت لزوم و ارجاع توسط مراقبین سلامت بصورت انفرادی انجام می‌شود. در راستای پیشگیری از سقط جنین نیز در صورت ارجاع مادران باردار با افکار سقط توسط هر یک از اعضای تیم سلامت، مشاوره های انفرادی«چهره به چهره» برای کمک به انصراف از سقط جنین انجام و گزارش آماری بصورت ماهیانه به این حوزه ارسال می‌شود.
در ادامه بهناز یعقوبی کارشناس جوانی جمعیت در خصوص اهمیت و نحوه ثبت اسامی مادران باردار با افکار سقط و پیگیری ارجاع  به واحد سلامت روان در خصوص پیشگیری از اقدام به سقط جنین مطالبی را بیان و برخی اقدامات انجام شده در حوزه معاونت بهداشت برای پیشگیری از سقط جنین را تبیین کرد.
سپس دکتر معصومه فراهانی مدیر مرکز نفس استان تهران ضمن بیان شبکه مسائل مرتبط با سقط جنین، شامل: سلسله شبکه‌های اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی، روحی وروانی و... در خصوص راهکارهای دفاع از حیات جنین و مشاوره انصراف از سقط مطالب مبسوطی بیان کرد و به معرفی مرکز مردمی نفس« نفس نجات جان فرزند سقط است» پرداخت و به سوالات آموزش گیرندگان پاسخ داد.

دکتر توکلی کیا در پایان جلسه از دکتر عباس مزینانی سرپرست گروه سلامت روانی اجتماعی و همکاران ایشان در خصوص شرکت در این وبینار و آموزش مطالب بسیار مفید و آموزنده تشکر کرد.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *