• 26 تیر 1403

برگزاری ششمین جلسه هماهنگی توسعه برنامه الگوی سلامت روانی اجتماعی (سراج)

برگزاری ششمین جلسه هماهنگی توسعه برنامه الگوی سلامت روانی اجتماعی (سراج)

برگزاری ششمین جلسه هماهنگی توسعه برنامه الگوی سلامت روانی اجتماعی (سراج)

ششمین جلسه هماهنگی توسعه برنامه الگوی سلامت روانی اجتماعی (سراج) در مرکز خدمات جامع سلامت مهرگان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، روز چهارشنبه 25 تیر 99 جلسه هماهنگی توسعه برنامه الگوی سلامت روانی اجتماعی (سراج)  با هماهنگی زهرا مرتضوی کارشناس مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت جنوب در مرکز خدمات جامع سلامت مهرگان برگزار شد و ایشان با اشاره به اجرای طرح سراج در منطقه ۱۷ و نحوه تشکیل خانه مشارکت و انتخاب رئیس آن و تاثیر این اقدام در جلب مشارکت مردمی و خیرین و همکاری‌های بین بخشی، در خصوص اقدامات اخیر برای بهبود وضعیت ساختمانی مرکز مهرگان که با جلب مشارکت شهرداری منطقه و پیگیری دکتر سلمانی ریاست مرکز بهداشت جنوب و حضور موثر رییس خانه مشارکت توصیحاتی داد.

در این جلسه محسن آقاجانی رییس خانه مشارکت منطقه ۱۷در خصوص اقدامات خانه مشارکت در این منطقه  توضیحاتی را ارائه کرد، همچنین ایشان به شناسایی منطقه و اقدامات انجام شده در تشکیل ۱۴ کارگروه سلامت در محلات، استخراج آسیب‌های اجتماعی درهر محله به تفکیک و جلب مشارکت مردمی به منظور تغییر رفتارها و شاخص‌های مربوطه، تعیین فضای سبز و برنامه‌های طراحی شده در بهبود این معیار‌ها و جلب همکاری شهرداری و سایر ادارات و اقدامات خانه مشارکت در مقابله با بیماری کرونا از جمله تولید و توزیع ماسک، گندزدایی محلات و... اشاره کرد و ادامه داد که با جلب مشارکت مردم توانستیم ( منطقه ۱۷)  که بشدت پر آسیب است را در محدوده سفید از نظر شیوع بیماری کرونا حفظ کنیم.

در ادامه دکتر عباس وثوق مقدم مشاور معاون بهداشت بر نقش جلب مشارکت مردم و تاثیر خانه  مشارکت توضیح داد و بر موفقیت طرح سراج با جلب مشارکت مردمی در کنترل بیماری کرونا و بهبود شاخص‌های آسیبهای اجتماعی در منطقه اشاره کرد.

در ادامه دکتر فرید ابوالحسنی بر نقش مردم و مشارکت آنها در انتخاب اعضای خانه مشارکت منطقه توضیح داد و بر نقش همکاری‌های بین بخشی برای ارتقای شاخص‌های سلامت تاکید و وجود طرح سراج و سامان را تاثیر گذار دانسته و خواستار ادامه و نهادینه شدن این دو طرح  شد. 

در ادامه دکتر علیرضا شکیب مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در خصوص اجرای برنامه سامان در شهرستان‌های اسلامشهر، ری و منطقه ۱۰ تهران با استفاده الگوی سراج توضیح داد و بر روند تشکیل خانه مشارکت و تعداد اعضا و نحوه تشکیل و تاثیر آن در بهبود شاخص‌های مرتبط اجتماعی و روانی اشاره کرد و بر نقش برجسته مشارکت مردم و مشارکت بین بخشی تاکید داشت، همچنین استفاده از راه‌های ارتباط مجازی، مشاوره‌های تخصصی، پایش از راه دور اقدامات را در اجرای این برنامه بسیار اثربخش دانست. 

 آقاجانی رییس خانه مشارکت منطقه ۱۷، دکتر ابولحسنی و دکتر وثوق مشاورین معاون بهداشت، دکتر شکیب، مرتضوی و دکتر مظلوم روانپزشک همکار در الگوی سراج و جمعی از روانشناسان مرکز در این جلسه حضور داشتند.

لازم به ذکر است طبق مصوبات مقرر شد این جلسات در راستای توسعه الگوی سراج در سطح مناطق تابعه معاونت بهداشت و با هماهنگی گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد و بطور مستمر برگزار شود.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *