• 26 تیر 1403

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته ملی دیابت

در هر5 ثانیه یک نفر به علت دیابت جان خود را از دست می دهد.

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت هفته ملی دیابت

دکتر علیرضا اولیائی‌منش: ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است. دکتر علیرضا اولیائی‌منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران,

دکتر علیرضا اولیائی‌منش: ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت؛ متن پیام دکتر علیرضا اولیائی‌منش به شرح ذیل است: همانگونه که مستحضر هستید روز جهانی دیابت بزرگترین کمپین آگاهی از دیابت در جهان است که هر ساله در 14 نوامبر برگزار می‌شود. هدف از برگزاری روز جهانی دیابت که در سال 1991 توسط فدراسیون بین المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی راه اندازی شده است،ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است.
 این رویداد، مخاطبان جهانی بیش از یک میلیارد نفر را در بیش از 160 کشور جهان متحد می‌کند تا آگاهی از نیاز به مراقبت، آموزش و منابع برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهد. طی سال‌های اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین همه‌گیری قرن تبدیل کرده است. بیش از 537 میلیون بزرگسال (20تا79 سال) از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تعداد بیمار بزرگسال به 643میلیون نفر برسد. بیش از 1.2 میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و در هر 5ثانیه 1 نفر به علت دیابت جان خود را از دست می‌دهد. از طرف دیگر 541 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر و به موقع اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد.
 در کشور ما حداقل 14.15 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعدادشان بیش از 7.5 میلیون نفر برآورد می‌شود. این میزان بر اساس آخرین مطالعه کشوری«پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر استپس» در برخی از استان‌ها و شهرهای بزرگ مانند تهران از میانگین شیوع دیابت در کشور بالاتر  گزارش شده به طوری‌که در استان تهران شیوع دیابت در جمعیت بالای 25 سال، 16.25 درصد است که می‌تواند با سبک زندگی نامناسب، کم تحرکی و تغذیه ناسالم  ارتباط مستقیم داشته باشد.
   در حال حاضر از هر 10 بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می کند (537میلیون نفر) که تقریبا نیمی از آنها از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند. این امر فشار مضاعفی را بر سیستم‌های بهداشتی که نقش مهمی در تشخیص زودرس و مراقبت بیماری دارند وارد می کند. در حال حاضر با توجه به افزایش میزان چاقی و کاهش سطح فعالیت بدنی افراد، سرعت افزایش دیابت نوع 2 بویژه در شرایط همه گیری کووید 19 نیز بیشتر شده، به طوری که تا سال 2025، انتظار میرود جمعیت افراد مبتلا به دیابت نوع (2) 122در‌صد افزایش داشته باشد.
   با توجه به نقش مهم حوزه بهداشت در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بهنگام بیماری‌های غیرواگیر، همچنین ارتقای سطح سواد سلامت جامعه و توانمندسازی افراد جامعه در خودمراقبتی، اطلاع رسانی و آموزش همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت هرساله همزمان با هفته ملی دیابت ( 21 لغایت 27 آبان ماه)  انجام می شود.
   امسال نیز پیرو کمپین سه ساله دسترسی به مراقبت دیابت(2021-2023) و نیاز به دسترسی بهتر به آموزش با کیفیت دیابت برای متخصصان سلامت و افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند، شعار هفته ملی دیابت «با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم» تعیین شده و  فرصتی را فراهم می‌آورد تا از طریق آموزش عموم مردم و بخصوص افراد بالای 30 سال، بتوان گام‌های مهمی در خصوص ارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده و جوامع برای خود‌مراقبتی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری، درمان مناسب و پیشگیری از بروز عوارض برداشت.
دکتر علیرضا اولیائی‌منش
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *