• 26 تیر 1403

گزارش بازدید از مدارس بازگشایی شده اسلامشهر

گزارش بازدید از مدارس بازگشایی شده اسلامشهر

گزارش بازدید از مدارس بازگشایی شده اسلامشهر

رییس اداره سلامت نوجوانان جوانان ومدارس وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی، دکتر اردلان و همکاران، رییس گروه سلامت نوجوانان جوانان ومدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران،کارشناس مسئول سلامت نوجوانان جوانان ومدارس شبکه اسلامشهر و نماینده آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر بازدید از مدارس اسلامشهر بصورت تصادفی و بدون اطلاع قبلی انجام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، روز یکشنبه 28 آذر 1400 با حضور رییس اداره سلامت نوجوانان جوانان ومدارس وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی، دکتر اردلان و همکاران محترمشان سرکار خانم یزدانی و سرکار خانم دکتر محمود عربی و همچنین رییس گروه سلامت نوجوانان جوانان ومدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران سرکار خانم آقامیری، و کارشناس مسئول سلامت نوجوانان جوانان ومدارس شبکه اسلامشهر سرکار خانم حاصلی و نماینده آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر سرکار خانم زارعی بازدید از مدارس اسلامشهر بصورت تصادفی و بدون اطلاع قبلی انجام شد.
گزارش بازدیدهای انجام شده 

بازدید از مدرسه مدرسه جلال آل احمد ابتدایی دوره اول پسرانه
تعداد کل دانش آموزان :364 نفر
تعداد کل آموزگاران: 15 نفر
نقاط قوت:
 در بازدید از مدرسه ، با وجود قدمت 50 ساله ساختمان مدرسه حیاط بسیار بزرگ و وسیع بود کل مدرسه شامل 9 کلاس در مقاطع ابتدایی اول و ابتدایی دوم بود .
    کلاس ها با نیمی از دانش آموزان (15الی18 نفر ) به صورت زوج و فرد تشکیل میشد. کلیه دانش آموزان ماسک داشتند و با فاصله مناسب از هم در کلاس حضور داشتند. در صحبت با مدیر و مربی بهداشت مدرسه ، توجه به ورود افراد واکسینه شده و یا غربالگری شده با توجه به علائم سندرومیک دانش آموزان توجه خاص میشد.
    پیشگیری از تجمعات، رعایت فاصله گذاری و تهویه طبیعی با استفاده از پنجره های دو سمت کلاس برقرار بود. شستن دستها، فاصله فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای همه افراد (شفا) در مدرسه،  مورد تأکید مدیر و مربی مدرسه بود و در مجموع به دلیل حساسیت مدیر و حضور مربی بهداشت رعایت پروتوکل ها در این مدرسه در حد مطلوب بود.
نقاط ضعف:
    یکی از مهمترین ضعف های مدرسه نداشتن سرایدار و خدمتگزار بود که بنا بر اظهارات مدیر مدرسه کار نظافت و پذیرایی از آموزگاران در ساعت استراحت با تقسیم کار بین خود پرسنل انجام میشد.
    از نظر تخصیص بودجه جهت تامین نیازهای مدرسه و بازسازی فیزیکی مدرسه هم دجار مضیقه بودند و فقط به کمک های مردمی متکی بودند.
     بازدید از مدرسه  متوسطه اول ادب
تعداد دانش آموزان 315
تعداد معلمین 18
نقاط قوت:
    این مدرسه از مدارس مروج سلامت اسلامشهر بود.
    از کلاس های واجد پنجره جهت دانش آموزان  استفاده شده بود.
    در زمان بازدید به دلیل برگزاری امتحان دانش آموزان در فواصل مناسب از هم نشسته بودند ولی بنابر اظهار معلم بدلیل سروصدا مجبور به بستن پنجره ها جهت تمرکز دانش آموزان در آزمون شده بودند. که در طول امتحان این فاکتور خطری بود.
    دفع پسماندها به شیوه بهداشتی در سطلهای دربدار پدالی انجام میشد.
    چک لیست ارزیابی آمادگی و عملکرد مدرسه در رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مدیر تکمیل و در پوشه ای به رویت بازدید کنندگان رسانده شد.
    در مدرسه پوسترها و استندهای مربوط به آموزش رعایت پروتکل های بهداشتی در معرض دید همه و در جای مناسب  نصب بود.
    دستورالعملهای شستشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی‌کننده دست برای معلمان، کارکنان و دانش آموزان در معرض دید بود.
    ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی‌کننده دست در همه کلاس‌های درس قرار داده شود.
    بر اساس اظهارات مدیر و مستندات موجود، دانش آموزان و کارکنان مدارس مبتلا به بیماری کووید- 19، پس از طی دوران درمان وواگیری برای بازگشت به مدرسه لازم است مورد ارزیابی پزشک معتمد ادارات مناطق/ شهرستان یا مراکز جامع سلامت قرارگیرند.
    ورود و یا حضور دانش آموزان/ معلمان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری (با تأکید بر علائم بیماری کرونا) تحت هر شرایطی به مدرسه ممنوع بود .
    فرد مشکوک بلافاصله  از سایرین جدا (با رعایت دستورالعمل های آموزش و پرورش برای دانش آموزان: اطلاع به والدین و...) و به مرکز منتخب خدمات جامع سلامت/ مرکز منتخب کوید19 معرفی میشد. این افراد تا تعیین تکلیف توسط پزشک مرکز، حق ورود به مدرسه را ندارشتند.
نقاط ضعف:
    بعلت نداشتن نیروی خدماتی تمام وقت، گندزدایی دستشویی‌ها و توالت‌ها، روزانه حداقل دو بار در طول ساعات کار مدرسه و یک‌بار در انتهای کار مدرسه یا انتهای نوبت بر اساس دستورالعمل‌های فقط در روزهایی که نیروی خدماتی بود انجام میشد.
    مدیر در خصوص ایجاد انگیزه در آموزگارانی که از تهران به اسلامشهر می آمدند مشکل داشت. علت آن را حذف سرویس این معلمان و تحمیل هزینه رفت و برگشت به آنها ذکر میکرد.
    بعلت دو شیفته بودن دبیرستان (8 صبح تا 12 شیفت متوسطه دخترانه، و 1 تا 4 عصر متوسطه پسرانه) قادر به برگزاری کلاسها در شیفت صبح و روزهای زوج و فرد بود که همین باعث شده بود حتی کلاسهای 20 نفره با 50 درصد دانش آموز را داشته باشد که گاها تجمع و تراکم را غیرقابل اجتناب میکرد.
    نیروی خدماتی مدرسه جهت اخذ کارت صحت سلامت از بهداشت محیط بعلت وقفه 20 ماهه بدلیل کرونا مورد جریمه قرار گرفته بود که قادر به پرداخت این هزینه نبود و مدیر هم اظهار داشت که بدلیل هزینه های بالای مدرسه و کمبود بودجه تخصیصی قادر به پرداخت جریمه نیروی خدماتی نیست. که قرار شد با پیگیری از جانب معاونت و اداره سلامت نوجوانان جوانان ومدارس وزارت در راستای حل این مشکل تلاش شود. (چون  این مشکل شامل حال کلیه نیروهای خدماتی و سرایداری آموزش و پرورش شهر و شهرستانها میشد).                                                                              
 مدرسه حضرت معصومه متوسطه اول
تعداد دانش آموزان 357
تعداد معلمین 20
نقاط قوت:
    ساختمان مدرسه نوساز و اهدا شده توسط خیرین مدرسه ساز بود.
    همه دانش آموزان ماسک داشتند.
    در ورودی هر کلاس اسپری ضدعفونی دست ها بر پایه الکل نصب شده بود.
    کلاس ها با نیمی از ظرفیت و یک روز در میان تشکیل میشد.
    نیمی از دانش آموزان در کلاس حضور داشتند و نیمی دیگر بصورت غیرحضوری در آن روز آموزش میگرفتند.
    دپوی مواد گندزدا و ضدعفونی کننده داشتند
    ماسک و دستکش اضافی به اندازه کافی در اتاق مدیر وجود داشت.
    مراقب سلامت در ارتباط قوی با مراقب سلامت مرکز خدمات جامع سلامت بود.
    آموزش کارکنان، اولیا و دانش آموزان توسط مراکز بهداشتی لینک هدایت میشد.
نقاط ضعف:
    فضای کلاس ها کوچک بود و با نیمکت های قدیمی پرشده بود ، با وجودیکه دانش آموزان با نیمی از جمعیت در کلاس حضور داشتند ولی تجمع و تراکم به چشم می آمد. تهویه اتاق ها شامل پنجره های کلاس بود که در یکطرف کلاس قرار داشتند و تهویه بخوبی و منطبق با استاندارد انجام نمیشد.
    دانش آموزان ساعت کلاس عملی حرفه و فن را میگذراندند که توصیه شد از کارگاه مدرسه برای تشکیل این کلاس ها استفاده شود. بنا بر اظهارات مراقب سلامت مدرسه کارگاه فاقد پنجره و تهویه است.
    با وجود تذکر به دانش آموزان متوسطه دختر این مدرسه در رعایت فاصله اجتماعی ، موفقیتی در این زمینه به چشم نمیخورد.                                                                                                                                                        
در خاتمه بازدیدها
جهت ارائه گزارش و راهکارها به مدیر شبکه اسلامشهر به این شبکه رفتیم و گزارشی از
    نقاط ضعف و قوت  مدارس بازدید شده جهت انعکاس در جلسات شورای آموزش و پرورش ارائه شد.

    در این جلسه معاون شبکه جناب آقای دکتر امیراحمدی حضور داشتند. در انتها در زمینه سایر برنامه های گروه از جمله ازدواج جوانان و شناسایی نوجوانان بازمانده از تحصیل نیز بحث و گفتگو انجام شد.

 

 

 

 

 

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

گزارش بازدید از مدارس بازگشایی شده اسلامشهر گزارش بازدید از مدارس بازگشایی شده اسلامشهر گزارش بازدید از مدارس بازگشایی شده اسلامشهر گزارش بازدید از مدارس بازگشایی شده اسلامشهر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *