مراکز خدمات جامع سلامت
امضا تفاهمنامه سهجانبه آموزشی شدن مراکز خدمات جامع سلامت
دکتر اولیائی منش، معاون بهداشت دانشگاه در مراسم امضای تفاهمنامه سهجانبه آموزشی شدن مراکز خدمات جامع سلامت عنوان کرد: تدوین و اجرای استانداردهای آموزش دانشجویان در مراکز خدمات جامع سلامت، امری ضروری و نیازمند توجه و دقت بیشتر است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علیرضا اولیائی منش معاون بهداشت دانشگاه، در مراسم امضای تفاهم نامه سهجانبه آموزشی شدن مراکز خدمات جامع سلامت که بین معاونین بهداشت، آموزشی و توسعۀ مدیریت و برنامهریزی منابع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تدوین استانداردهای آموزشی در مراکز خدمات جامع سلامت به عنوان یکی از اولویتهای دانشگاه گفت: از سال ۱۳۸۷ بخشنامهای در وزارت بهداشت صادر شد که در آن به نقش و جایگاه مراکز خدمات جامع سلامت در آموزش دانشجویان و ارتقای توان علمی اساتید اشاره شد. اما تا سالهای اخیر، این بخشنامه به دلائل متعدد، کمتر مورد توجه دقیق قرار گرفته است.
معاون بهداشت دانشگاه در این مراسم که روز یکشنبه 11 خرداد 1404 با حضور دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت و معاونین ایشان، دکتر سید رضا رئیسکرمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونین و مدیران دانشگاه و اساتید فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد تصریح کرد: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۷۸ مرکز جامع خدمات سلامت فعال است که هر سال پذیرای بیش از 2500 دانشجوی کارآموز و کارورز در رشتههای مختلف هستند. این مراکز علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی، فرصتی بینظیر برای دانشجویان فراهم میکنند تا با نیازهای واقعی جامعه آشنا شده و آموزشهای خود را فراتر از درمان بالینی و تخصصهای پزشکی، با رویکرد سلامتمحور پیگیری کنند.
دکتر اولیایی منش افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه، طی چهار دهه گذشته، تجربههای گستردهای در راهاندازی و آموزش در مراکز جامع خدمات سلامت کسب کرده و تلاشهای مستمرش منجر به تدوین دستورالعملها، چکلیستهای ارزیابی و برنامههای آموزشی جامع برای مراکز شده است تا فرآیند آموزشی شدن آنها به صورت منسجم و استاندارد دنبال شود.
وی در ادامه به همکاریهای موثر دانشگاه علوم پزشکی تهران با معاونتهای بهداشت و آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز به نقش گروههای آموزشی پزشکی خانواده و پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی در تهیه این دستورعملها و تفاهم نامهها اشاره کرد و گفت: این تجربیات در قالب تفاهمنامههای مختلف و مستندات آموزشی به فرهنگستان علوم پزشکی ارائه شده و در حال بازبینی و بهروزرسانی هستند تا متناسب با تغییرات جمعیتی و نیازهای نوین سلامت کشور به کار گرفته شوند.
دکتر اولیائی منش در پایان به چالشهای موجود در مسیر آموزشی کردن مراکز از جمله کمبود حضور مستمر اساتید در مراکز خدمات جامع سلامت و نبود امکانات کافی برای آموزش دانشجویان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با امضای این تفاهمنامه میان معاونتهای بهداشت، آموزشی و توسعۀ مدیریت وزارت بهداشت، این چالشها برطرف و استانداردهای لازم به شکل یکپارچه در سراسر کشور اجرایی شود تا همه دانشگاهها بتوانند در مسیر ارتقای کیفی آموزشهای میدانی گامهای مؤثری بردارند.
ارسال نظر