• 26 تیر 1403

دکتر اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران: از شما هنرمندان عزیز برای آموزش سبک زندگی سالم به مردم انتظار یاری و همراهی داریم

دکتر اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران: از شما هنرمندان عزیز برای آموزش سبک زندگی سالم به مردم انتظار یاری و همراهی داریم

دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت

همایش هنرمندان حامی سلامت

همایش هنرمندان حامی سلامت به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و گروه سلامت روان معاونت بهداشت، با حضور هنرپیشه‌های مطرح کشور در سالن دارالفنون دانشگاه برگزار شد، علی نصیریان، خسرو خسروشاهی، احترام برومند، شمسی فضل‌اللهی، جمشید هاشم‌پور، رضا بابک، داریوش ارجمند، عنایت‌الله بخشی و فرهاد آئیش، پیمان‌نامه همکاری با دانشگاه را امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، در همایش روز سه‌شنبه 11 آبان 1400، دکتر قناعتی سرپرست دانشگاه  در ابتدا با عرض خیرمقدم به هنرمندان و میهمانان مراسم به تأثیرگذاری هنرمندان به‌ ویژه بازی استاد نصیریان در سریال سربداران اشاره کرد و در ادامه با بیان اینکه بر اساس معادلات مادی که در مقالات و کتب پزشکی و اجتماعی وجود دارد انسان «قیمت» دارد افزود: فرض کنید قیمت یک انسان در ایران با سن 50 تا 60 سال یک میلیون دلار است بنابراین اگر انسانی بمیرد و یا کشور را ترک کند یک میلیون دلار به کشور خسارت وارد می‌شود. این درحالی که کرونا تاکنون در ایران جان بیش 126 هزار نفر گرفته است که پیش‌بینی می‌شود این عدد به دلایل مختلف تقریباً دو برابر این عدد باشد، پس می‌بینیم که کرونا چه صدمه بزرگی را به ما زده است.
سرپرست دانشگاه، مسئله سلامت را بسیار مهم دانست و گفت: در قرآن تعبیر بالاتری هم وجود دارد و آمده است که هر کسی، انسانی را بکشد گویی همه جهانیان را کشته است؛ بنابراین قیمت انسان خیلی بالاتر است و درک ما و دانسته‌هایمان بسیار محدود است و مصداق «اسرار ازل را نه تو دانی و نه من» است.
دکتر قناعتی خطاب به هنرمندان برجسته کشور گفت: ما از شما هنرمندان به دلیل اثرگذاری زیادی که در جامعه دارید درخواست می‌کنیم به ما کمک کنید زیرا 10 درصد از بودجه جهان صرف حوزه سلامت و پس از کرونا هم این عدد روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
وی بابیان اینکه 70 درصد معضلات سلامت، راهکارهای بسیار ساده دارد افزود: تغییر فرهنگی و نگرش مردم بسیار مهم است و این کار را هنرمندان عزیز ما می‌توانند بهتر از هر پزشکی انجام دهند.
دکتر قناعتی از هوای آلوده، سیگار، الکل، رابطه نامشروع، ترافیک، استرس، خشونت، طلاق، اعتیاد، فقر، تغذیه نامناسب، بی‌سوادی، تصادفات و کم‌تحرکی به‌عنوان معضلاتی یاد کرد که به‌شدت باعث افزایش مرگ‌ومیر در انسان‌ها می‌شود.
سرپرست دانشگاه ادامه داد: شما (هنرمندان) می‌توانید به مردم یاد بدهید که سیگار چقدر مضر است و به آنان بگویید که ده ها سرطان ازجمله ریه، مثانه، معده و روده با سیگار مرتبط است.
دکتر قناعتی بابیان اینکه جنبه «احساسی» بشر باوجود پیشرفت‌های زیادی که کرده بر جنبه «عقلانی» آن حاکم بوده است گفت: بشر هیچ‌وقت درس نگرفته و هنوز هم مانده که درس بگیرد. تنها چیزی که باعث می‌شود بشر عقلانی شود، «آموزش» است زیرا باعث می‌شود تا حدی عقلانی‌تر رفتار کند.
سرپرست دانشگاه با اشاره به نظام سلطه اقتصادی و منفعت‌طلبی کمپانی‌های بزرگ برای تبلیغ و عرضه سیگار گفت: حقیقت دهشتناک این است که در کتاب پزشکی خودمان؛ هریسون که به تعبیری قرآن ما پزشکان حساب می‌شود برخی پزشکان پاک دست، اعتراض کرده‌اند که درصدی از محتوای این کتاب با فشار کمپانی‌های داروسازی و وسایل پزشکی، القایی است؛ بنابراین نقش شما هنرمندان و نقش هر انسان شریفی که متعهد به انسانیت و رشد آن است بسیار بالاست.
دکتر قناعتی بابیان اینکه کرونا تاریخ را به دو قسمت قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد گفت: مهم‌ترین راه‌حلی که ما در مقابله با کرونا داریم واکسن است
سرپرست دانشگاه بابیان اینکه اگر بتوانیم واکسیناسیون را زیاد کنیم میدان بازی ویروس را محدود کرده‌ایم، تغییرات ژنومی ویروس کووید 19 را بسیار زیاد و عجیب‌وغریب دانست و گفت: ممکن است این ویروس در آینده میلیون‌ها نفر دیگر را در آینده به کام مرگ بفرستد.
دکتر قناعتی در پایان از هنرمندان خواست برای حفظ جان بشریت و هم‌وطنان در ارائه اطلاعات صحیح دانشگاه به جامعه کمک کنند.
شباهت های زیاد شغل دانشگاهیان و هنرمندان
در ابتدای این مراسم دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه گفت: خدمت اساتید و چهره‌های دوست‌داشتنی فرهنگ و هنر، ارادت داریم؛ ما همواره از دوران کودکی احساس شاگردی و معلمی خدمت شما اساتید داریم و فکر می‌کردیم که باید از شما یاد بگیریم.
وی افزود: سلامت چهار بعد اصلی دارد؛ سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت روحی و من شباهت‌های زیادی را در بین شغل دانشگاه و شغل شما می‌بینم. از طرفی ما دو کار مهم انجام می‌دهیم یکی آموزش و دیگری حفظ سلامت مردم و ارائه خدمات سلامتی که در هر دو شما به‌عنوان اساتید فرهنگ و هنر این سرزمین دخیل هستید. شما در آموزش و سلامت مردم، به‌خصوص در سلامت روانی و اجتماعی مردم نقش دارید. ما در سلامت جسمی مردم نقش داریم، ولی شغل شما بر سلامت روانی و اجتماعی مردم خیلی تأثیر دارد.
 دکتر اولیایی منش گفت: ما می‌خواهیم از ظرفیت، اعتبار و علاقه‌ای که مردم به شما به‌عنوان اصحاب هنر، چه در کسوت کارگردان، تهیه‌کننده، دوبلور یا هنرپیشگی دارند؛ برای ارتقای هر چهار بعد سلامت مردم، سلامت جسمی، روانی، روحی و سلامت اجتماعی کمک بگیریم.
معاون بهداشت دانشگاه بابیان اینکه سلامت دو بال دارد که برای حفظ آن به همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردمی نیاز داریم افزود: قطعاً شما می‌توانید کمک کنید. در تاریخ پر از فراز و نشیب این سرزمین، حدود دو سال است که دچار بحران و بلای جدیدی هستیم. در این اتفاقات بد و ناگوار بیش از صد و سی هزار نفر از هموطنان مان در اثر این بیماری فوت شدند و آسیب‌های جدی داشتیم؛ اما خوشبختانه همکاری‌ها و همدلی‌هایی نزدیکی را از مردم و بخش‌های مختلف این سرزمین شاهد بودیم که بخشی از این آلام جبران شدند؛ از شما این همراهی و یاری را در زمینه کرونا و هم در دوران پسا کرونا درخواست می‌کنیم.
دکتر اولیایی منش ادامه داد: هم‌اکنون حدود 80 درصد از مردم کشور دوز اول و حدود 50 درصد هم دوز دوم واکسن را تزریق کردند. سختی کار ما بیست‌وپنج درصد از مردمی است؛ که واکسن تزریق نکردند و مقاومت می‌کنند. در همه‌ی جوامع 20 تا 25 درصد از مردم با افکار و تبلیغات سوء، علیه این جریان، واکسن تزریق نمی‌کنند و سلامت بقیه‌ مردم جامعه را هم به خطر می‌اندازند. آرزو داریم شما در پناه خداوند سلامت باشید و به‌عنوان سفیران سلامت در جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص از طرف دانشگاه علوم پزشکی تهران همواره مردم را به سلامت و پیشگیری که ارزان‌تر از درمان است تشویق کنید و سلامتی را در جامعه ارتقا دهید. باید سبک زندگی سالم را آموزش دهیم. دخانیات، کم بودن فعالیت فیزیکی و تغذیه‌ی نامناسب سلامت را به خطر می‌اندازد. امیدواریم با کمک و همراهی شما، ان‌شاءالله قدم‌های بزرگی برداریم و سایر اصحاب هنر هم به تبعیت از شما شروع تازه و همکاری نزدیکی برای ارتقا سلامت جامعه با دانشگاه علوم پزشکی تهران که همواره در رنکینگ‌های جهانی جزو دانشگاه‌های برتر دنیا است داشته باشند.
در پایان این مراسم پیمان‌نامه دانشگاه علوم پزشکی تهران با هنرمندان به امضاء طرفین رسید و دوز نوبت سوم واکسن چند تن از هنرمندان تزریق شد.
متن پیمان‌نامه به شرح زیر است:
                     
                                  به نام خدا

پیمان‌نامه دانشگاه و هنرمندان
من به‌عنوان هنرمند حامی سلامت در پیشگاه خداوندی که یادش آرامش‌بخش قلب‌ها و شفای دردهاست، پیمان می‌بندم:
- قدردان نعمت‌های بیکران الهی بوده و برای رشد و تعالی اخلاق و فضایل بشری تلاش نمایم.
- سبک زندگی سالم را رعایت کرده و به دیگران توصیه نمایم.
- در مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه‌ام کوشا باشم.
- با بهره‌گیری از هنرم برای سلامت اعضای خانواده و جامعه‌ام فرهنگ‌سازی کنم و مردم کشورم را برای انجام واکسیناسیون عمومی ترغیب نمایم.
- در حفاظت از محیط‌زیست محله، شهر و کشورم کوشا باشم.
- مراقب سلامت افراد کم‌توان، بیمار و نیازمند باشم.
- برای ارتقای سلامت جامعه تلاش نمایم

خبرنگار: مهدی گلپایگانی، محبوبه نوروزی

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *