• 26 تیر 1403

برگزاری جلسه کارگروه پدافند زیستی استان تهران در معاونت بهداشت

برگزاری جلسه کارگروه پدافند زیستی استان تهران در معاونت بهداشت

در راستای اجرای دستورالعمل "واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس)" جلسه هماهنگی بین‌بخشی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مجری برنامه توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، در راستای اجرای دستورالعمل "واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس)" جلسه هماهنگی بین‌بخشی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مجری برنامه توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران روز دوشنبه 18 تیر 1403  برگزار شد.
 در این جلسه دکتر علیرضا اولیائی‌منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کارگروه پدافند زیستی استان تهران، ضمن قدردانی از مشارکت فعال دستگاه‌ها و سازمان‌های عضو کارگروه، انتظارات و شرح وظایف سازمان‌های مسئول در روند اجرای طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی را مطابق تصویب‌نامه و دستورالعمل کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور (مصوبه شماره 2990/1 ک 160 به تاریخ 26/3/1403) بیان کرد.

در ادامه علی رضوان مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری تهران بر لزوم طراحی، اجرا و حصول اطمینان از اجرای برنامه عملیاتی واپایش تهدیدات ناشی از ناقل مهاجم زیستی (پشه آئدس) در همه دستگاه‌ها و سازمان‌های عضو با محوریت کارگروه پدافند زیستی استان تأکید کرد.

دکتر فاطمه نیک پور کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان توضیحاتی در مورد بیماری تب دنگی و خصوصیات ناقل آن (پشه آئدس) بر مدیریت و پاکسازی محیط زیست از طریق کاهش منابع لازم برای رشد و نمو پشه به‌عنوان مهمترین اقدام به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در استان تهران تأکید کرد. ایشان همچنین برگزاری کمپین‌های آموزشی با موضوع بهداشت محیط در منزل و محل کار، خود مراقبتی و مراقبت سفر توسط شهروندان و نحوه اطلاع رسانی و انتشار اخبار از طریق افراد مشخص و تعیین شده در سازمان‌ها را از اقدامات مهم در این زمینه برشمرد.

پروین جانانی دبیر کارگروه پدافند زیستی استان تهران و رئیس گروه مدیریت خطر بلایا، حوادث و پدافند غیر عامل معاونت بهداشت، ضمن اشاره به تجارب و درس‌آموخته‌های همه‌گیری کرونا، بر لزوم برگزاری مانور (تمرین) دور میزی و عملیاتی با موضوع مقابله با تهدید زیستی آئدس در تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول (بر اساس شرح وظایف مندرج در سند مربوطه) و همچنین توجه به موضوع مدیریت شایعه در بحران ها تاکید کرد.

پریسا حسنی جانشین رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش پدافند غیرعامل در مدیریت تهدیدات بویژه تهدیدات زیستی؛ مراحل پیش‌بینی، پیشگیری و ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات را از وظایف پدافند غیر عامل در فاز قبل از وقوع بحران، و راهبری، تسهیل‌گری در پاسخ و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی سازمان‌ها را از وظایف پدافند غیر عامل در زمان وقوع بحران دانست. همچنین به دلیل ماهیت و تاثیر اپیدمی‌ها در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، نظامی و سلامت، اپیدمی‌ها تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی بوده و ضرورت توجه ویژه تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

درنهایت ظرفیت‌ها، تهدیدها و چالش‌های اجرای طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی در سازمان‌های مجری برنامه با حضور اعضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گالری عکس مرتبط به این جلسه را در پایین همین صفحه مشاهده کنید.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر