• 26 تیر 1403

پذیرش مقاله گروه آموزش و ارتقای سلامت با موضوع «سواد سلامت» در کنگره بین المللی سواد سلامت2023

پذیرش مقاله گروه آموزش و ارتقای سلامت با موضوع «سواد سلامت» در کنگره بین المللی سواد سلامت2023

پذیرش مقاله گروه آموزش و ارتقای سلامت با موضوع «سواد سلامت» در کنگره بین المللی سواد سلامت2023

مقاله گروه آموزش و ارتقای سلامت با موضوع «سواد سلامت» در اولین کنگره بین المللی سواد سلامت2023 پذیرفته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، دکتر نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت در این خصوص گفت: مقالۀ «سنجش سواد سلامت جمعیت 18 تا 65 سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و عوامل مرتبط با آن» در اولین کنگره بین المللی سواد سلامت که 28 و 29 مرداد ماه 1402 در مشهد برگزار شد مورد پذیرش قرار گرفت و در بخش پوسترها به نمایش درآمد.
دکتر امینی با اشاره به اهمیت پیشگیری از خطرات ناشی از سواد سلامت محدود گفت: از آنجا که آگاهی کارشناسان حوزه بهداشت از میزان سواد سلامت مردم، در برنامه ریزی مداخلات آموزشی نقش بسیار اساسی و مهمی دارد طی یک مطالعه مقطعی، میزان سواد سلامت جمعیت تحت پوشش دانشگاه و عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه توسط گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت با همکاری کارشناسان آموزش سلامت شبکه های بهداشت و درمان شهرستان‌های ری و اسلامشهر و مرکز بهداشت جنوب تهران و زیر نظر دکتر علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه و دکتر محتشم غفاری استاد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت انجام و گزارش نتایج آن در اولین کنگره بین المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مشهد پذیرفته شد.
وی افزود: این مطالعه بر روی 630 نفر از جمعیت 18 تا 65 ساله تحت پوشش دانشگاه و با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی(HELIA) انجام شد. در این مطالعه میزان سواد سلامت در کل 67.72  درصد و در حد کافی بود. همچنین غیر از بعد خواندن 40.62 درصد، در سایر ابعاد یعنی دسترسی، درک، ارزیابی و تصمیم و رفتار، بالای 66 درصد و قابل قبول بود. میزان سواد سلامت با سفیر سلامت داشتن در برنامه ملی خودمراقبتی، دارای ارتباط معنی‌دار بود و نشان داده شد میزان سواد سلامت در افرادی که در برنامه ملی خودمراقبتی، سفیر سلامت خانواده خود هستند بیشتر از سایرین است.

پوستر مقاله گروه آموزش و ارتقای سلامت با موضوع .pdf

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *