• 27 تیر 1403

پیام مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت به مناسبت آغاز هفته جهانی تیروئید

پیام مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت به مناسبت آغاز هفته جهانی تیروئید

پیام مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت به مناسبت آغاز هفته جهانی تیروئید  ,

دکتر آزیتا کریمی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت، به مناسبت «روز جهانی تیروئید» پیامی را ارسال کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام «روز جهانی تیروئید» به شرح ذیل است: از سال 2008 میلادی، به علت اهمیت نقش غده تیروئید در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در جهان و با هدف ارتقای دانش همگانی،  فدراسیون جهانی تیروئید و بسیاری از انجمن‌های علمی تیروئید، 25 می (4 خرداد) را به‌عنوان «روز جهانی تیروئید» و 4 تا 10 خرداد را به‌عنوان هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید انتخاب کردند.
 ید یکی از ریزمغذی‌های مهم برای تولید هورمون توسط تیروئید است و از طرف دیگر، غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غده‌های درون‌ریز بدن است که کمبود هورمون‌های آن می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شود. کمبود ید در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مهمی از جمله گواتر (بزرگ ‌شدن غده تیروئید)، کم‌کاری تیروئید، کوتاهی قد و عقب‌ماندگی ذهنی شود.
 یکی از بیماری‌های مرتبط با این غده در بدن شامل کم‌کاری مادرزادی تیروئید نوزادان است که می‌توان با انجام یک آزمایش ساده از کف پای نوزاد در 3 تا 5 روزگی از ابتلای کودک به عوارض ناشی از این بیماری، مانند ناتوانی ذهنی، کم شنوایی و ... پیشگیری کرد.
 چه کنیم که نوزادمان دچار بیماری کم‌کاری تیرویید و عقب‌ماندگی ناشی از آن نشود؟
قبل از بارداری با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و انجام مراقبت‌های پیش بارداری و آزمایش‌ها مورد نیاز، از سلامت تیرویید خود باخبر شوید.
در صورت ابتلا به بیماری‌های تیروییدی، قبل و در دوران بارداری باید به‌طور مستمر تحت نظر پزشک باشید.
در صورت ابتلا به بیماری‌های تیروییدی، در دوران بارداری، خودسرانه داروهای مصرفی را قطع، کم و یا زیاد نکنید.
با استفاده از نمک تصفیه‌شده یددار از بروز مشکلات مربوط به کمبود ید پیشگیری نمایید. (پیشنهاد می‌شود نمک در مراحل آخر پخت غذا اضافه شود)
غربالگری نوزادان از پاشنه پا را، در زمان طلایی 5-3 روزگی تولد، انجام دهید؛ و شانس تشخیص زودرس و درمان به هنگام را به نوزادانتان هدیه بدهید و از ناتوانی ذهنی، کوتاهی قد و افت تحصیلی کودکان عزیزتان پیشگیری کنید.
غربالگری نوزادان را در مراکز خدمات جامع سلامت انجام دهید تا در صورت شک و یا ابتلای نوزادتان به بیماری، امکان پیگیری توسط تیم سلامت وجود داشته باشد.
در صورت ابتلای نوزادتان به بیماری کم‌کاری نوزادان، با همکاری کامل با پزشک معالج، رعایت توصیه‌های وی و مصرف دقیق داروی تجویز شده سلامتی را به وی هدیه کنید.
دکتر آزیتا کریمی
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *