• 26 تیر 1403

پیام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت هفتم مهر روز جهانی قلب

پیام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت هفتم مهر روز جهانی قلب

دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت دکتر علیرضا اولیائی منش ,

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با ارسال پیامی، به مناسبت هفتم مهر روز جهانی قلب، بر اهمیت توجه به‌سلامت قلب، تاکید کرد.


 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام دکتر علیرضا اولیائی منش به شرح ذیل است:
همچنان که دنیا در تلاش برای مبارزه با بیماری کووید-19 است، هرگز به این اندازه نگران سلامتی خودمان و افرادی که دوستشان داریم، نبوده‌ایم علیرغم کثرت مرگ‌های منتسب به بیماری کرونا، بیماری‌های قلبی عروقی با 9.81 میلیون مرگ در سال کماکان رتبه اول علل مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده‌اند این گروه از بیماری‌ها علل متعددی دارند: مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، آلودگی هوا و عوامل کمتر شایعی مانند بیماری شاگاس و آمیلوئید قلبی. بیماری کووید-19 برای میلیون‌ها بیمار قلبی عروقی نگران‌کننده‌تر است. بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع شایع‌تر این بیماری هستند. بسیاری از بیماران قلبی به دلیل همه‌گیری کرونا برای انجام مراقبت‌های معمول همیشگی و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان و ... وحشت دارند و طبق اصول پیشگیری از بیماری کرونا از دوستان و اقوام نیز دوری می‌کنند و جدا افتاده‌اند.
در روز جهانی قلب خواهان استفاده از ابزارهای دیجیتال سلامت و فضای مجازی برای ایجاد ارتباط هستیم. هدف روز جهانی قلب، پیوند زدن سلامتی با قلب‌هایمان است.
با توجه به بحران جهانی کووید-19، بهره‌برداری جهانی از قدرت سلامت دیجیتال برای افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی عروقی در دنیا یکی دیگر از اهداف روز جهانی قلب است. بیماری‌های قلبی عروقی یکی از مهم‌ترین علل مرگ در جهان و همچنین نخستین علت مرگ در کشور است، غالب این مرگ‌ها در افراد زیر ۷۰ سال که افراد کارآمد جامعه هستند، اتفاق می‌افتد. سن بروز سکته‌های قلبی در کشور نسبت به سه دهه گذشته ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش پیداکرده است و به نسبت برخی جوامع مانند اروپای غربی، آمریکا و ژاپن این سن در کشور به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ سال پایین‌تر است.
از عوامل خطر این بیماری‌ها، فشارخون بالا، قند خون بالا، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات و تغذیه ناسالم به‌ویژه مصرف بالای نمک است، بنابراین پیشگیری و درمان این بیماری‌ها یک چالش جدی بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود.
با توجه به‌عنوان شعار امسال قهرمان قلب خود باشیم و به قلب خود قول بدهیم، لازم است همواره و در همه‌جا به‌سلامتی قلب خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن بیندیشیم و در این راستا با اصلاح شیوه زندگی شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی کافی، پرهیز از دخانیات و انجام مراقبت‌های دوره‌ای به‌ویژه اندازه‌گیری خطر ۱۰ ساله حوادث قلبی عروقی تحت نظر پزشک خانواده و مراقب سلامت، از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و درنتیجه هزینه‌های گزاف تحمیل‌شده به خود و جامعه جلوگیری کنیم.
دکتر علیرضا اولیائی منش
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *