• 27 تیر 1403

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت سالروز جهانی سلامت

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت سالروز جهانی سلامت

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت سالروز جهانی سلامت  دکتر علیرضا اولیائی منش ,

دکتر اولیائی منش به مناسبت سالروز جهانی سلامت (7 آوریل مصادف با 18 فروردین) پیامی را ارسال کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام دکتر علیرضا اولیائی منش، به مناسبت سالروز جهانی سلامت به شرح ذیل است:
همه‌ساله نظام سلامت کشور ما همراه با سراسر نظام‌های سلامت در جهان، سالروز جهانی سلامت را گرامی میدارد و یک هدف و شعار مشخص را برای برنامه‌ریزی در طول سال مطرح می‌کند. در سال 2023 این شعار امسال مجددا "سلامت برای همه" (Health for All) است. سلامت برای همه، یعنی همه مردم برای داشتن یک زندگی کامل در جهانی صلح‌آمیز، مرفه و پایدار، از سلامتی خوبی برخوردار باشند. حق سلامتی، یک حق اساسی انسان است. همه باید در هر زمان و مکان، به خدمات مورد نیاز سلامتی خود، بدون مشکلات مالی دسترسی داشته باشند و این در حالی است که 30 درصد از جمعیت جهان قادر به دسترسی به خدمات سلامتی ضروری نیستند. تقریباً دو میلیارد نفر با مخارج سلامتی فاجعه بار یا فقیرانه روبرو هستند و نابرابری‌های قابل توجهی بر افرادی که در آسیب پذیرترین مکان‌ها هستند، تأثیر می گذارد.
پوشش همگانی سلامت (UHC) حفاظت مالی و دسترسی به خدمات ضروری با کیفیت را تضمین می‌کند، مردم را در برابر هزینه‌های سلامت منجر به فقر محافظت می‌کند، رفاه خانواده‌ها و جوامع را ارتقا می‌دهد و از آنها در برابر بحران‌های سلامت عمومی محافظت می‌کند و ما را به سمت سلامت برای همه سوق می‌دهد.
برای تحقق بخشیدن به سلامت برای همه، باید افراد و جوامع به خدمات سلامتی با کیفیت بالا دسترسی داشته باشند تا بتوانند از سلامت خود و خانواده‌شان مراقبت کنند. کارکنان بهداشتی ماهر بخش سلامت باید مراقبت‌های با کیفیت و مردم محور را ارائه دهند و سیاست‌گذاران متعهد به سرمایه گذاری در پوشش همگانی سلامت باشند.
شواهد نشان می‌دهد که سیستم‌های سلامتی مبتنی بر رویکرد مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) مؤثرترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین راه برای ارائه خدمات سلامتی و رفاه به مردم است. خوشبختانه شبکه بهداشت در کشور ما از زیرساخت مناسبی برخوردار است و اگر قرار است اهداف توسعه پایدار مرتبط با سلامت برآورده شود، باید پیشرفت را در این راستا تسریع کرد.
در این رابطه تقویت سیستم بهداشت و برنامه پزشکی خانواده می‌تواند بسیار کارگشا باشد. خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در خصوص تقویت نظام شبکه‌های بهداشتی، برنامه پزشکی خانواده و برنامه جوانی جمعیت، رهنمودهای کاملی را ارائه داده‌اند که امیدوارم مدیران و مسئولیت نظام سلامت، با جلب حمایت سایر بخش‌ها و مشارکت مردم بتوانند بخش قابل قبولی از این رهنمودها را به ظهور برسانند؛ در همین رابطه اقدامات خوبی صورت گرفته است اما تا دستیابی کامل به اهداف و سیاست‌های تعیین شده، باید همه در کنار هم و دست در دست هم برای تحقق شعار سلامت برای همه تلاش کنیم.
در پایان سالروز جهانی سلامت را به تمامی همکاران حوزه بهداشت در تمام رده‌ها از پزشک تا مراقبین سلامت، بهورزان و کارکنان بهداشتی در پایگاه‌ها، خانه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت و ستاد شبکه‌های بهداشتی تبریک عرض نموده و از زحمات بیدریغ ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم و از خداوند متعال توفیق روز افزون ایشان را خواستارم.
دکتر علیرضا اولیائی منش
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت سالروز جهانی سلامت پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت سالروز جهانی سلامت

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *