• 26 تیر 1403

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، به مناسبت هفته جهانی شیرمادر

ترویج تغذیه با شیرمادر سرمایه‌گذاری در سلامت انسان‌ها

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، به مناسبت هفته جهانی شیرمادر

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، به مناسبت هفته جهانی شیرمادر دکتر علیرضا اولیایی منش ,

دکتر اولیائی منش معاون بهداشت: برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر در راستای اجرای امر الهی و با توجه به فواید کوتاه مدت و بلند مدت به عنوان یک اولویت بهداشت و سلامت جامعه، اجرا و پیگیری شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام دکتر علیرضا اولیائی منش، معاون بهداشت به مناسبت هفته جهانی شیرمادر به شرح ذیل است:
با توجه به اهمیت اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در سلامت و جوانی جمعیت و نظر به اهمیت بهبود شاخص‌های تغذیه انحصاری و تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سالگی، مطابق با روال هر سال 16-10 مردادماه مصادف با 7-1 آگوست هفته جهانی شیرمادر است که شعار امسال هم راستا با قانون‌های جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر"نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه"  اعلام شده است.
اهداف شعارشامل؛ آگاه کردن جامعه درباره مشکلات شیردهی و فرزند پروری مادران شاغل، تامین زیر ساخت لازم در جهت اعطای مرخصی به مادران شاغل با پرداخت کامل حقوق و حمایت در محل کار به عنوان ابزاری مهم برای شیردهی موفق، همراه کردن افراد و سازمان‌ها در خصوص افزایش همکاری و حمایت از شیردهی در محل کار و اقدام در راستای بهبود شرایط کار و حمایت‌های مرتبط با شیردهی در نظر گرفته شد.
سازمان‌های بهداشتی جهان، ترویج تغذیه با شیرمادر را سرمایه‌گذاری در سلامت انسان‌ها و عامل مهمی برای سلامت معرفی می‌کنند و سال‌هاست که با مستند کردن مزایای بی شمار شیرمادر، کشورها را به حفظ، حمایت و ترویج تغذیه با شیرمادر ترغیب می‌کنند.
تغذیه با شیرمادر باعث ثبات روحی دوران کودکی و تربیت پذیری بهتر، ارتباط عاطفی، روانی و تکامل عصبی بیشتر و پایدار‌تر در کودک می‌شود. همچنین در سیر تکاملی کودک سبب زودتر راه افتادن، افزایش قدرت تشخیص، مکالمه و افزایش ضریب هوشی در دوران کودکی و بزرگسالی از دیگر امتیازات تغذیه کودک با شیرمادر است. بزهکاری، اعتیاد، اضطراب و اختلالات عصبی در آنان کمتر و ارتباط عاطفی و روانی آنها حتی در بزرگسالی هم متعادل‌تر و پایدار‌تر است .
ضروری است که برنامه ترویج تغذیه با شیرمادر در راستای اجرای امر الهی و با توجه به فواید کوتاه مدت و بلند مدت آن برای سلامت جسمی و روانی کودکان و مادران و فواید اجتماعی اقتصادی قابل توجه برای جامعه، به عنوان یک اولویت بهداشت و سلامت جامعه، اجرا و پیگیری شود. و به مادران گرامی تاکید شود در صورت نیاز به مشاوره برای رفع هر گونه مشکل در امر شیر‌دهی، در شهر به نزدیکترین پایگاه سلامت و در روستا به نزدیک ترین‌خانه بهداشت به محل زندگی خود مراجعه کنند.

اسماعیل  استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *