• 26 تیر 1403

پیام معاون بهداشت دانشگاه، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران

سلامت زنان در دوره کرونا

پیام معاون بهداشت دانشگاه، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران

پیام معاون بهداشت دانشگاه، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران

دکتر علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه در پیامی هفته ملی سلامت بانوان ایران را که همه‌ساله در هفته پایانی مهر برگزار می‌شود را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام معاون بهداشت دانشگاه به شرح ذیل است:

خوشبختانه چند سالی است که سلامت بانوان از طریق ارائه خدمات ادغام یافته بهداشتی در کلیه مراکز و پایگاه‌های سلامت موردتوجه بیشتری قرارگرفته است.
با بروز همه‌گیری کووید 19، اگرچه شواهد ملی و بین‌المللی حاکی از آن است که خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می‌کند، اما تاثیر  طولانی‌مدت این‌همه گیری، بر سلامتی جسمی، روا نی و اجتماعی زنان می‌تواند آسیب‌های جدی به خانواده و جامعه وارد کند.
 علاوه بر بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید 19 در زنان، افزایش وظایف و مسئولیت‌های زنان در دوره همه‌گیری در خانواده نظیر اداره امور فرزندان در تعطیلی مدارس، مراقبت از بیماران در منزل، ازیک‌طرف و مشکلات زنان سرپرست خانوار (زنان کارگر خانگی، زنان شالی‌کار و کارگران مزارع، زنان کارگر کارخانه‌های تولیدی، ...) و زنان بد سرپرست از سوی دیگر، آسیب‌های جدی به‌سلامت زنان وارد خواهد آورد.
به این گروه‌های شغلی، گروه بسیار مهم کارکنان نظام سلامت از بهورز و مراقب و ماما و پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان‌های کشور که اکثریت آنان بویژه در خط مقدم مبارزه با اپیدمی کووید 19، زنان هستند، را باید اضافه کرد، این گروه از جان و روان خود برای مقابله با این بیماری مایه گذاشته و استرس‌های مضاعفی را متحمل می‌شوند.
همچنین گرچه اقدامات نظام سلامت برای حفظ سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان قابل‌توجه بوده است، اما تاثیر استرس‌های دوره همه‌گیری کووید 19 را بر سلامت روانی زنان باردار و مرگ‌ومیرهای ناشی از این بیماری در آنان را نباید  نادیده گرفت.
پیام این هفته در سال 99 «سلامت زنان در دوره کرونا»، اهمیت برنامه‌ریزی برای بهبود شیوه زندگی آنان را متذکر می‌شود.
فرارسیدن هفته ملی سلامت بانوان ایران» را که باهدف اطلاع‌رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان، به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور، همه‌ساله در هفته پایانی مهرماه برگزار می‌گردد تبریک عرض می‌کنم.
امیدوارم همه مدیران و مسئولان محترم اقدامات برنامه‌ریزی‌شده‌ای را برای رسیدن به این هدف در دستور کار خود قرار دهند.

دکتر علیرضا دلاوری
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

مدیر سیستم
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *