معاونت بهداشت

معاونت بهداشت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

25 مهر 1403 چهارشنبه

متن دلخواه

  • تاریخ انتشار : 1403/07/25 - 08:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 8
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

هفته ملی سلامت بانوان ایران

پیام معاون بهداشت به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران

دکتر اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی سلامت بانوان ایران پیامی را ارسال کرد.

پیام معاون بهداشت به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، متن پیام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران به شرح ذیل است:

"پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: المرأة الصّالحة أحد الکاسبین؛ زن شایسته یکی از دو عامل پیشرفت خانواده است".

مادران، با فراهم ساختن فضای معنوی در محیط خانه، نقش مهمی در تربیت دینی فرزندان و رستگاری و خوشبختی نسل آینده ایفا می کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دین مبین اسلام مطرح است و اساس شکل گیری هویت خانواده را تشکیل می‌دهد، جایگاه و نقش زن در خانواده است؛ زیرا رابطۀ تنگاتنگ با سعادت خانواده دارد و شخصیت فرزندان متاثر از  اوست. بانوی مسلمان از یک سو وظیفۀ مادری و از سوی دیگر وظیفۀ همسری را بر عهده دارد؛ بنابراین ضروری است که به جایگاه و نقش‌هایی که در خانواده ایفا می‌کند، آگاهی داشته باشد تا بتواند روابط خانوادگی را سامان دهد و تاثیر گذار و سازنده باشد.

نقش تربیتی مادر می‌تواند در دوران قبل از بارداری، دوران بارداری، شیردهی و بعد از آن مورد بررسی قرار گیرد. از جمله موارد مهم تربیتی در دوران قبل از بارداری، خودسازی و معرفت‌های معنوی مادر و در دوران بارداری، اعتقادات و ایمان مادر در دوران شیردهی تربیت دینی کودک و بعد از آن پرورش صفات اخلاقی و... است.

همواره وضعیت سلامت مادران تاثیر زیادی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه داشته است. امروزه با افزایش آگاهی و سواد سلامت بانوان، اثر بخشی خود مراقبتی‌های فردی و اجتماعی و به دنبال آن، رفتار سلامت محور در حوزه های مختلف مانند استفاده از الگوی تغذیه ای سالم، فعالیت فیزیکی مطلوب، اقدام پیشگیرانه و درمانی به هنگام، در بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و ... کاملا مشهود است.

مادران به عنوان محور خانواده، از طریق تبادل اطلاعات معتبر در حوزه سلامت، با سایر اعضای خانواده، می‌توانند یار و همراه مجریان برنامه‌های سلامت باشند. بنابر این، توجه ویژه به سلامت بانوان، در دوران مختلف زندگی و ارائه خدمات آموزشی و مراقبت‌های استاندارد بهداشتی و مناسب به آنان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

هفته ملی سلامت بانوان ایران، امسال از 24 تا 30 مهر با شعار"بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم" برگزار می‌شود. این هفته فرصت مناسبی برای اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت بانوان است. اینجانب ضمن قدردانی از تلاش تمامی بانوان شاغل دانشگاه، این مناسبت ملی مهم را تبریک گفته و با آرزوی تاثیر فعالیت‌های نمادین این هفته در الگوهای سلامت محور ماندگار در زندگی همگان، امیدوارم چون همیشه، در ارتقا کمیت و کیفیت همه اقشار جامعه خصوصا بانوان محترم کشور موفق باشید.

دکتر علیرضا اولیائی منش

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار مهم,معاونت,مدیریت,اخبار معاونت,رویدادها و اطلاعیه‌ها,ریاست,مدیریت جوانی جمعیت و سلامت خانواده,اخبار مدیریت جوانی جمعیت و سلامت خانواده,اطلاعیه مدیریت جوانی جمعیت و سلامت خانواده
  • کد خبر : 281428
اسماعیل استاجی
تهیه کننده

اسماعیل استاجی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه