• 26 تیر 1403

حمایت‌طلبی و جلب مشارکت خیرین در حوزه سلامت و بهداشت

همایش خیرین بهداشت برگزار شد

حمایت‌طلبی و جلب مشارکت خیرین در حوزه سلامت و بهداشت

حمایت‌طلبی و جلب مشارکت خیرین در حوزه سلامت و بهداشت

همایش خیرین بهداشت، با حضور دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، دکتر علیرضا اولیائی منش، معاون بهداشت دانشگاه، دکتر ماشاءاله ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، خیرین سلامت و حسن روشن و حمید درخشان دو پیشکسوت فوتبال در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، حضور در جمع پیشکسوتان و بزرگان خیر را به فال نیک گرفت و گفت: در مدتی که مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی تهران را بر عهده گرفته‌ام در تلاشم تا اصلاحاتی را در امور سلامت و بهداشت ایجاد کنم.
وی با اشاره به تغییر وضعیت بهداشت و درمان کشور پس از انقلاب گفت: پیش‌ازاین طبیبان و پزشکان هندی در کشور حضور داشتند و هزینه گزافی را به سیستم بهداشتی کشور تحمیل می‌کردند که خوشبختانه با راه‌اندازی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تربیت پزشکان این مشکل در کشور رفع شد.
رئیس دانشگاه، تلفیق آموزش و درمان با نگاه سلامت‌محور را مدلی منحصربه‌فرد در ایران خواند و تصریح کرد: در اپیدمی کرونا شاهد بودید که حتی کشورهایی همچون امریکا با GDP بالا نیز نتوانستند مرگ‌ومیر را کنترل و مدیریت نمایند و تلفات سنگینی را متحمل شدند. در کشور ما شبکه‌های بهداشت و درمان ما با کمک بهیاران و پرستارانی که به‌خوبی آشنا به سیستم بودند توانستند در کنترل اپیدمی کمک کنند
دکتر علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه در همایش خیرین بهداشت گفت: امروز میزبان بزرگواران و سرشناسان حوزه خیرین هستیم. معتقدم هیچ کار در دنیا اتفاقی نیست و اینکه خیرین تمام عمرشان را صرف کار خیر کرده‌اند مایه مباهات است.
وی حضور خیرین سرشناسی چون حسن روشن و حمید درخشان را به فال نیک گرفت و تصریح کرد: عمل خیر و خیرات، فرصتی است برای هرکدام از افراد تا به نیازمندان کمک کنند و باید بدانند که خداوند این لطف را شامل حال همگان نمی‌کند.
معاون بهداشت دانشگاه، تهران را از محروم‌ترین استان‌ها دانست و گفت: متأسفانه منابع موجود در تهران به‌هیچ‌عنوان جوابگوی نیازهای بهداشتی این شهر نیست و مادامی‌که با محدودیت منابع مواجه هستیم بایستی به بهره‌وری بیشتر بیندیشیم.
دکتر اولیایی منش، پیشگیری از بیماری‌ها را بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از درمان خواند و تأکید کرد: در دوران همه‌گیری کرونا شاهد هستید که از طریق واکسیناسیون و با صرف هزینه اندک، توانستیم از مرگ‌ومیر زیاد و هزینه‌های هنگفت درمان پیشگیری کنیم.
وی با بیان اینکه «با آموزش‌های ساده می‌توانیم از مشکلات بسیاری پیشگیری کنیم» خاطرنشان کرد: یک‌چهارم ایرانی‌ها از چاقی رنج می‌برند و شیوع آن در تهران بسیار بالاست. همچنین 27 درصد مردم دارای فشارخون هستند و متأسفانه چربی خون بالا، کم‌تحرکی و استعمال دخانیات نیز مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده است.
معاون بهداشت دانشگاه، با اشاره به بازگشت سرمایه در حوزه بهداشت گفت: هر یک دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه در حدود 38 دلار برگردان دارد و اگر فردی به دنبال هزینه اثربخشی است، باید به سراغ حوزه بهداشت برود.
وی سپس به مناطق تحت پوشش دانشگاه اشاره کرد و گفت: جنوب تهران، شهرستان ری و اسلامشهر ازجمله مناطق تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که سرجمع 3 میلیون نفر (480 هزار اتباع) را شامل می‌شود. همچنین بر اساس نقشه شهر تهران، بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشارخونی، بیماری‌های بدخیم و سرطان، بیماری‌های تنفسی و چاقی در این قسمت بیش از مناطق دیگر است.
دکتر اولیایی منش، از خدمت‌رسانی 59 مرکز خدمات شهری، 16 مرکز خدمات روستایی، 44 خانه بهداشت و بیش از 200 پایگاه سلامت خبر داد و افزود: اکنون بیماری کرونا، آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های غیر واگیر در این مناطق از جنوب تهران با فقر و مشکلات معیشتی نیز تلفیق شده و مشکلات را چند برابر کرده است.
معاون بهداشت دانشگاه، راه‌اندازی و اجرای 183 برنامه در مناطق تحت پوشش دانشگاه را حاصل تلاش همکاران در معاونت بهداشت دانست و تصریح کرد: خدمت‌رسانی به محروم‌ترین اقشار مردم در شهر تهران را توفیقی بزرگ از سوی خدا می‌دانم و امیدوارم که بتوانیم در این زمینه با کمک خیرین موفق عمل کنیم.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *