• 17 تیر 1403

سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نیاز مهم انسان امروزی

سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نیاز مهم انسان امروزی

سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نیاز مهم انسان امروزی

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت: سواد رسانه‌ای، از مهمترین نیازهای زندگی انسان امروزی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، دکتر نجمه الملوک امینی، رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت با اشاره به این که 24 تا 31 اکتبر (2 تا 9 آبان) هر سال به عنوان هفته سواد رسانه‌ای و اطلاعات نامگذاری شده گفت: هفته سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی امسال نیز مانند سال‌های گذشته از دوم تا نهم آبان ماه برگزار شد و با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی در زندگی، شعار آن «ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضاهای دیجیتال» انتخاب شده که بر تولید، انتشار، ارزیابی و انتخاب اطلاعات صحیح در فضای مجازی تاکید دارد.
ایشان همزمان با فرارسیدن هفته سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای را نوعی درک متکی بر مهارت معرفی کرد که براساس آن، می توان انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد و تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک کرد.
ایشان در خصوص اهمیت سواد رسانه ای گفت: امروزه با گسترش هزاران شبکه رسانه‌‌ای، شاهدیم که اخبار و مطالب در هر زمینه‌ای، صحیح یا غلط، ممکن است در کسری از ثانیه در جهان منتشر ‌شود. به عبارتی رسانه، تیغ دو لبه‌ای است که می‌تواند در یک چشم بر هم زدن شایعه‌ای را در قالب واقعیت بیان کند. حال اگر سواد رسانه ای افراد جامعه ضعیف باشد، قادر نخواهند بود واقعیت صحیح را از اخبار و شایعات نادرست تشخیص دهند و ممکن است تحت تاثیر هیجانات ناشی از خبرها و اطلاعات کذب، تصمیمات نادرستی بگیرند که می‌تواند صدمات زیاد و گاه جبران ناپذیری به امنیت یا سلامت جامعه وارد کند. اگر بخواهم به صورت مثال بیان کنم می‌توانم بگویم اطلاعات و اخباری که امروزه از طریق موبایل، تلویزیون و شبکه‌های متعدد جهانی به فکر و ذهن ما تزریق می‌شود، مانند انواع غذاهایی است که همه آنها برای همۀ ما مناسب نیست. این «سواد رسانه ای» است که می‌تواند به ما کمک کند غذاهای درست و مناسب خود و فرزندانمان را تشخیص دهیم و انتخاب کنیم؛ در غیر این صورت ممکن است دچار مسمومیت‌های ذهنی و فکری شویم.
دکتر امینی در مورد مسئولیت ا جتماعی شهروندان در قبال اطلاعاتی که از رسانه‌ها دریافت و منتشر می‌کنند گفت: اینک که شبکه‌های اجتماعی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما شده، لازم است با مهارت بهره‌برداری از اطلاعات در این رسانه‌ها نیز آشنا شویم و هر پیامی را بدون ارزیابی صحت آن برای خانواده، آشنایان، دوستان و هموطنانمان تولید یا بازنشر نکنیم. نباید فکر کنیم که ما فقط خبری را منتشر می‌کنیم و صحت آن به ما ارتباطی ندارد، سواد رسانه‌ای توجه ما را به این نکته جلب می‌کند که ما در قبال آثار و تبعاتی که انتشار یک خبر ممکن است برای امنیت و سلامت دیگران داشته باشد نیز مسئولیم.
وی با اشاره به راه اندازی شبکه هوشمند آموزش بهداشت (سامانه شهاب) توسط گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برای سفیران سلامت گفت: از سفیران سلامت خانواده، دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و ... دعوت می‌کنیم به این سامانه مراجعه کرده و با آرامش خاطر و اطمینان از صحیح و علمی بودن مطالب، انواع مطالب آموزشی مفید را که توسط افراد متخصص و کارشناسان حوزه سلامت و برای داشتن یک زندگی سالم و بانشاط تهیه شده مطالعه کنند.
علاقمندان می‌توانند با استفاده از لینک زیر از سامانه شهاب بازدید و از مطالب آن استفاده نمایند:
http://shahab.tums.ac.ir/

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *