متن دلخواه

ماه خودمراقبتی، ماه توجه ویژه به مسئولیت پذیری برای سلامتی

ماه خودمراقبتی، ماه توجه ویژه به مسئولیت پذیری برای سلامتی

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت از فرارسیدن «ماه خودمراقبتی» خبر داد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران معاونت بهداشت، دکتر نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش وارتقای سلامت معاونت بهداشت، با اشاره به نامگذاری 4 تیر تا 3 مرداد 1403 به عنوان ماه خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی شامل فعالیت‌هایی آگاهانه، هدفدار و آموخته شده است که هر فرد انجام می‌دهد تا خود، خانواده و اعضای جامعه‌اش از نظر جسمی و روانی سالم بمانند و نیاز‌های اجتماعی‌شان را برآورده سازند.
وی با تاکید بر این که خودمراقبتی، نه خودخواهی است و نه خوددرمانی، افزود: خودمراقبتی در واقع مسئولیت‌پذیری ما در برابر سلامتی‌مان است که از طریق داشتن سبک زندگی سالم، پیشگیری از حوادث و بیماری‌ها، استفاده صحیح از داروهای بدون نسخه و مراقبت در بیماری‌های مزمن انجام می‌شود. خودمراقبتی، گام اول سلامتی است؛ در خودمراقبتی ما یاد می‌گیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم و برای حفظ سلامت و شادابی خود، کار‌های کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم.
دکتر امینی در مورد برنامه ملی خودمراقبتی توضیح داد: همزمان با اجرای برنامه های تحول سلامت در حوزه بهداشت، برنامه ملی خودمراقبتی نیز از سال 1394 در سراسر کشور اجرا شد. در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز همگام با سایر دانشگاه های کشور، این برنامه با چهار رویکرد شامل خودمراقبتی فردی، سازمانی، اجتماعی و خودیاری آغاز شد و تا امروز ادامه دارد که در نیتجۀ آن، فقط در حیطۀ فردی، با یاری همکاران پرتلاش مان به ویژه بهورزان و مراقبان سلامت، در حال حاضر بیش از 600 هزار سفیر سلامت خانواده که مسئولیت یادگیری و انتقال مطالب آموزشی به خانوادۀ خود را برعهده دارند و صدها سفیر سلامت دانش آموز، دانشجو و طلبه ما را در مسیر رسیدن به قلۀ سلامتی همراهی می‌کنند.
رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت در پایان گفت: امسال از چهارم تیر تا سوم مرداد ماه به عنوان «ماه خودمراقبتی» نامگذاری شده و فرصتی فراهم آمده تا با توجه به همۀ عناصر زندگی در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، بیش از پیش به مراقبت از سلامتی خود و دیگران بیندیشیم و برای آن برنامه ریزی و اقدام کنیم. یادآوری می کنم  علاقه مندان می‌توانند برای مطالعه مطالب خودمراقبتی، به شبکه هوشمند آموزش بهداشت «شهاب» به آدرس https://shahab.tums.ac.ir   مراجعه کرده و از کتابچه‌ها و کلیپ‌هایی که توسط کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت با هدف ارتقای سواد سلامت جامعه و بر مبنای جدیدترین منابع علمی و شیوه نامه‌های بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت تهیه شده استفاده کنند.

اسماعیل استاجی
تهیه کننده:

{اسماعیل استاجی}